Categorii
Seo

Traseul de trekking al Nepalului pe tot parcursul anului

O excursie la Himalaya la altitudine mica, care include gin-tonice si nopti in cabane confortabile, ofera aceleasi recompense ca o calatorie mai provocatoare?

„Ukaalo , oraalo ”, a spus ghidul nostru, Naresh Gurung, descriind drumetia de trei ore pe care tocmai incepusem spre Three Mountain Lodge din centrul Nepalului. El si-a ondulat mana: „sus” si „jos”.

Mai fusesem in drumetii in Himalaya si ma intrebam daca, intr-o tara in care pamantul se ridica la inaltimile induse de hipoxie ale Muntelui Everest, exista chiar un cuvant pentru „plat”. Si totusi traseul care disparea in paduricile indepartate de portocali din fata noastra parea aproape plat.

Trekurile clasice din Nepal in Himalaya – circuitul Annapurna, sa zicem, si ruta catre tabara de baza Everest – sunt calatorii dificile care se apropie de altitudini de 5.416m. Aceasta excursie pe care am semnat-o nu ar putea fi mai diferita: o drumetie moderata in zonele medii de 1.200 m. Am admira inaltul Himalaya de departe, fara a fi in ele. Nu ar exista nici o boala de altitudine, nici frig acru si nici avalanse ca cea care a ucis zeci de oameni pe circuitul Annapurna in octombrie 2014. Si dupa drumetia noastra, am ajunge la cabane – doua in aceasta calatorie – cu paturi moi , dusuri calde si chiar o ora de cocktail.

Array

Mi-a placut ideea unei calatorii mai usoare, cel putin teoretic. Dar marturisesc o singura ingrijorare: fiecare strat de confort pe care l-am acceptat m-a izolat mai departe de locul in care aveam sa experimentez?

Din Bandipur, un sat recunoscut de Unesco situat la 80 km de capitala aventurii Pokhara, eu si prietena mea Maria am plecat cu ghidul nostru. Era o zi calda de ianuarie. Eram la doar 15 minute de calatorie cand mi-am dezlipit geaca.

Am trecut pe langa femei care cerneau meiul in cosuri plate si barbatii care tarau bivoli de apa pentru a arata orez. Daca stergerea de-a lungul acestui drum catre o loja eleganta mi se parea neplacuta, cel putin ma bucuram de senzatia neatinsa a traseului. Pe circuitul Annapurna plin de blocaje, mi-am amintit de localnici care abia imi intorceau salutarile. „Namastay”, murmurau inapoi, ca si cum ar fi pur si simplu epuizati de afluxul constant de excursionisti. Aici, am fost intampinati cu entuziasm.

Sat langa Three Mountain Lodge. (Credit: Christina Ammon)

Treceam prin sate care apartineau poporului Gurung, unul dintre numeroasele grupuri etice din Nepal.

Ghidul nostru a fost unul dintre ei. Desi a calatorit in strainatate si, la fel ca multi gurungi, sperase sa se alature armatei britanice, el a fost fericit sa calauzeasca in patria sa. Arata spre munti. „Aceasta este panorama”, a anuntat el, maturandu-si bratul cu mandrie, de parca ar fi facut el insusi varfurile.

Gurung a inceput sa denumeasca muntii – Manaslu, Dhaulagiri, Fishtail, Annapurna unu, doi si trei – dar pentru mine jagurile inzapezite toate s-au transformat intr-un intreg maiestuos: gama Himalaya. Vazusem Alpii, Sierra, Muntii Stancosi si Anzi, dar privindu-ma la acest nesfarsit lant, eram sigur ca vad muntii tuturor muntilor.

In acea dupa-amiaza am ajuns la cabana inca ne simteam energizati. Sala de mese si camerele aratau noi si erau cocotate pe o peluza ingrijita, care oferea vederi pe trei laturi. Terenul era probabil un fost orez, dar era mai usor sa ne imaginam un meci de greier acolo decat femeile care bateau orezul.

Gurung ne-a intins bauturi cu lamaie si a facut semn catre cateva sezlonguri din bambus. „Relaxeaza scaunele”, a spus el. Cand m-am lasat pe spate intr-una si mi-am antrenat privirile pe terasele indepartate ale fermei, mi-a trecut prin minte ca nu vazusem niciodata un nepalez intins pe un sezlong. Aceasta tara accidentata cultiva o rezistenta si o forta de care lipsesc majoritatea occidentalilor. Dupa un gin tonic pe foc si o cina cu dal bhat , sau supa de linte si orez. M-am asezat in patul meu pufos.

Mi-am amintit de prima mea calatorie in Nepal in 1998. A fost prima mea incursiune din SUA si, cu micul meu buget, am adoptat o etica de calatorie purista: mancati simplu, luati autobuzul local si suferiti nobil. De data asta, veneam sa fac drumetii pe circuitul Annapurna, o odisee istovitoare, de trei saptamani, cu multe nopti petrecute la mare altitudine.

Dar, inainte sa ajung vreodata pe traseu, am asistat la un accident rutier fatal. Sufletul meu neexperimentat l-a suportat puternic si mi-am facut griji, mi-am negat drumul prin calatorie. Am traversat carari de avalansa, am preluat varful degetelor peste alunecari de teren si am mers ukaalo oraalo – in sus si in jos – si peste pasul Thorong La. As muri de edem pulmonar avansat? As fi ingropat de zapada? Noaptea dormeam in cabane de rezerva, bantuit de visele recurente ale accidentului rutier. Dar toata anxietatea si greutatile au avut un avantaj surprinzator: am ridicat un exemplar din Cartea tibetana de a trai si de a muri intr-o ceainarie – o descoperire care a determinat un interes pentru budism care continua pana in prezent.

Douazeci de ani mai tarziu, nicio grija atat de intunecata nu m-a tulburat. De fapt, visam la un joc lipsit de griji de rata-rata-gasca cand m-am trezit la cabana in clinchetul fericit al tavii de cafea din fata usii mele. M-am uitat pe fereastra la gama Himalaya stralucind in nuante roz.

Masa cu vedere la Three Mountain Lodge. (Credit: Christina Ammon)

Am mancat terci la o masa insorita in aer liber si ne-am alaturat lui Gurung pentru o plimbare, trecand prin orez si, din cand in cand, scufundandu-ne sub linia de ceata. Razele solare s-au ratacit printre copaci; capre care purtau clopote s-au clatinat de-a lungul cararii noastre. In satul Jyamire , familia lui Gurung ne-a oferit cani de staniu cu vin de mei, cunoscut local chhaang . Timpul a incetinit si am simtit aparitia plictiselii placute din mediul rural. Cerealele se uscau pe rogojini, iar gainile ciupeau pamantul. Soarele a aparut din spatele norilor si apoi a disparut din nou. Cand ne-am ridicat sa plecam, gazda noastra ne-a umplut rucsacurile cu portocale.

Intorcandu-ma la cabana, m-am intrebat daca aceasta calatorie confortabila mi se potriveste. Datorita autocontrolului sau asemanator unei insule, loja aproape a tinut la distanta Nepalul pe care l-as experimenta. Pe de alta parte, retinerea noastra a minimizat si impactul nostru.

Mi-am dat seama ca exista un avantaj si un dezavantaj in toate.

Ne-am incheiat drumul trei zile mai tarziu la o loja de pe raul Seti. Am gasit un exemplar al unei reviste de calatorie lucioase si i-am rasfoit paginile. Mi-am dat seama ca orice lux oferit de echipamentele de calatorie din Nepal va fi atenuat de peisajul incredibil de dur. Sa te deplasezi aici nu ar putea fi niciodata usor.

Dar calatoria aici poate fi uneori confortabila, asa cum a fost in aceasta calatorie. Este adevarat, s-ar putea sa nu fii zdruncinat de nucleul tau spiritual intr-o calatorie ca aceasta, dar vei primi un tonic bun inainte de culcare. Si e in regula. Poate aveti copii sau bunica va eticheteaza impreuna. Sau poate pur si simplu ati avut destule ukaalo si oraalo cu adevarat provocatoare in viata voastra si sunteti gata pentru o ambianta usoara, din Midland.

Aspecte practice Ker & Downey conduce excursii la Three Mountain Lodge.