Recenzie de film: Suicide Squad este cu adevarat atat de rau?

DC Comics are nevoie de un succes dupa Batman v Superman, jignit critic. Din pacate, aceasta extravaganta a supravietuitorului nu este, scrie critica Caryn James.

„Ce se intampla daca urmatorul Superman este un terorist?” Aceasta este intrebarea retorica pe care agentul de informatii Amanda Waller (Viola Davis) o pune pentru a-si convinge sefii ca are nevoie de o banda de supraveghetori pentru a lupta cu potentialii noi dusmani ai planetei. Ea gaseste un asasin si un fost psihiatru psihotic, printre altii, si ii elibereaza din inchisoare pentru a lupta impotriva raului cu raul.

Daca doar restul Suicide Squad ar fi la fel de interesant ca premisa incarcata politic de Waller. S-ar putea spune ca planul ei pune povestea in miscare, dar miscarea este cuvantul gresit pentru un film cu o actiune cu picior plat si o astfel de supraincarcare de personaje uitate. Suicide Squad arata stralucitor si promitator in perioada de pregatire, dar aterizeaza pe ecran cu o bubuitura mare de oportunitati ratate.

Personajele DC Comics ale Suicide Squad, mai putin cunoscute decat Batman sau Superman, sunt introduse in flashback-uri rapide.

Will Smith, tonifiat si cu capul ras, este Deadshot. El este platit milioane de dolari pentru a ucide pe cineva, dar aterizeaza in inchisoare pentru ca nu o va face in fata iubitei sale fiice. Un tip Smith familiar, el este tipul rau care nu este deloc rau, smecherind cu usurinta, desi nu este suficient de des aici.

Vedem Harley Quinn a lui Margot Robbie asa cum era: Dr. Harleen Quinzel, a ochelarilor negri supradimensionati si a tocurilor de trei inci pe care ii poarta toti psihiatrii inchisorii. Se indragosteste de pacientul ei cu parul verde, cu dinti de argint, Joker si in curand devine necinstit, cu machiaj alb stralucitor si buze rosii care se potrivesc cu ale iubitului ei. Robbie isi misca mini-pantalonii scurti, are ocazional o stralucire nebuna in ochi si, la fel de sporadic, un accent larg din Brooklyn.

„Meta-omii” pe care Waller ii rotunjeste sunt nonentitati, in ciuda ciudatenilor lor deosebite.

La fel si Jokerul, care este surprinzator de banal. Jared Leto il interpreteaza ca Scarface, actionand dur intr-un club de noapte, relaxandu-se pe podea acasa inconjurat de arme.

De ce atat de serios?

David Ayer a scris si a regizat Suicide Squad, asa ca nu are pe nimeni altul de vina pentru scenariul confuz. Ayer este cel mai bun in nuante morale si morale: a scris scenariul pentru Ziua de antrenament a lui Antoine Fuqua si a scris si a regizat drama intensa a politistilor End of Watch. Dar avand in vedere un mandat comercial mai larg si personaje de desene animate cu care sa lucreze, naratiunii sale ii lipseste imaginatia, iar stilul sau vizual este simplist.

Filmul impartaseste paleta obositoare a lui Batman v Superman: Dawn of Justice, versiunea anterioara din seria interconectata bazata pe personajele lui DC. Pop-urile de culoare pe care le aduc Harley si Joker sunt ca niste scuturari de energie.

Zgalcairile reale de energie vin sub forma unor suruburi de iluminat care coplesesc doua secvente de actiune clisee care implica ticalosul piesei, Enchantress, o vrajitoare veche care a preluat corpul unui arheolog, June (Cara Delevingne). Aceste scene ecou nenumarate alte filme, inclusiv Ghostbusters trecut si prezent. Cand Enchantress distruge o statie de metrou, pare ho-hum. De asemenea, probabil ca nu este cel mai eficient mod de a pune capat civilizatiei.

Exista o privire asupra a ceea ce Ayer ar fi putut face daca si-ar fi urmat instinctele mai aspre. Waller este extrem de nemiloasa, iar Davis este suficient de vicleana incat sa ne tina de partea personajului ei si sa fie suspiciosi deodata. Dar la fel ca spectrul unui Superman terorist, acele implicatii intunecate nu sunt niciodata explorate.

Puterea fetei

Si este un fapt clar ca femeile guverneaza aici: Waller si Enchantress sunt polii opusi ai puterii. Harley a devenit chipul filmului, un personaj de izbucnire, cu luni inainte de lansarea filmului. Exista Katana subutilizata (Karen Fukuhara), o femeie care manuieste o sabie care absoarbe sufletul persoanei pe care a ucis-o. Si totusi, Suicide Squad nu recunoaste niciodata in mod deschis politica de gen care este clara pentru toti.

Cand filmele bazate pe benzi desenate functioneaza bine, asa cum fac multe dintre filmele rivale Marvel, acestea sunt suficient de inteligente si inteligente incat sa ajunga dincolo de o baza de fani gata sa le imbratiseze doar in ciudatenie. Capitanul America: Soldatul de iarna a folosit rasuciri de complot si oficiali guvernamentali duplicitari pentru a adauga balast. Suicide Squad face doar palme de idei pe suprafata sa.

Ofera oamenilor si supravilanilor caracteristici de rascumparare. Deadshot plange practic cand primeste scrisori de la fiica sa. Harley este distrusa cand crede ca a pierdut Joker-ul sau Budinca ei asa cum il cheama cu afectiune. Liderul echipei patrate Rick (Joel Kinnaman) il iubeste pe iunie atat de mult incat va risca lumea sa o elibereze de Enchantress. Cu o voce mai stralucitoare decat garderoba lui Batman si o zeita, Enchantress pare mult mai interesanta decat micul iunie bland, dar in dragoste nu exista cont pentru gust.

Chiar si muzica, care arunca in orice, de la rap la pop clasic, este extrem de literala. La inceput, exista Simpatie pentru Diavol. Intr-adevar? Pana la sfarsit, cand auzim linia Bohemian Rhapsody, „Mama, am omorat un om”, nu este un indiciu pentru haos, ci un prilej de a geme. Cum le-a fost dor de ceea ce am facut pentru dragoste? Acesta este un cantec care ar fi capturat inima moale si chiar creierul mai moale al Suicide Squad.

★★ ☆☆☆

Si daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Daca ai citit doar 6 lucruri in aceasta saptamana”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Earth, Culture, Capital, Travel si Auto, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.