Recenzie de film: Idris Elba se racoreste in Beasts of No Nation

Actorul britanic isi asuma un rol diferit de cel pe care l-a jucat inainte, ca un stapan de razboi care conduce copiii soldati in lupta. Este o filmare obsedanta, spune criticul Owen Gleiberman.

T

Exista momente in care un film isi dovedeste puterea cu o scena atat de devastatoare incat te face sa vrei sa intorci ochii de pe ecran. In Beasts of No Nation, filmul brutal intens al lui Cary Joji Fukunaga despre un copil soldat prins intr-un razboi civil intr-o tara din Africa de Vest fara nume, Agu (Abraham Attah) sta pe drum cu o maceta in mana. Cutitul i-a fost dat de comandant (Idris Elba), un stapan razboinic care l-a recrutat pe baiat pentru a se alatura armatei sale mercenare de tineri ucigasi cu fata de piatra.

A sosit timpul ca Agu sa demonstreze ca si el poate ucide. O victima care se ingenuncheaza in fata lui, plangand si tremurand – crima lui? Nu apartine factiunii propriu-zise. Comandantul ii instruieste lui Agu cum sa doboare maceta, de parca ar fi taiat lemn; cuvintele sale bateau pofta de sange a baiatului si teama publicului. Pana cand Agu face fapta inspaimantatoare, ne rugam sa nu trebuie sa o urmarim. Cu toate acestea, nu este nimic exploatant in groaza care curge sange; scena are o forta cumplita.

Vedem un suflet nevinovat trecand spre cealalta parte.

Beasts of No Nation se refera la o societate in plina infricosare terifianta, iar filmul este filmat cu o intensitate care reflecta groaza pe care o descrie. Totusi, este, de asemenea, o piesa extrem de controlata si orchestrata de filmare. Fukunaga, iesind din directia sa puternica a primului sezon al True Detective al HBO, dovedeste ca este un artist care poate lucra, cu o abilitate uluitoare, in traditia nervoasa si exploziva a filmelor precum Salvador de Oliver Stone. Beasts se bazeaza pe un roman din 2005 al lui Uzodinma Iweala, dar adevaratul sens al filmului rezida in fluxul imaginilor sale – descoperirea perpetua a violentei si puterea rece a acesteia ca ceva care a preluat identitatea acestor baieti si tineri, umpland spatiul unde erau emotiile lor.

Acest videoclip nu mai este disponibil

Pretul puterii

Agu, care si-a vazut tatal si fratele executati pe strada dupa o lovitura de stat, este un copil fara radacini programat sa devina un fel de robot criminal. Daca ne intrebam cum un copil ar putea actiona atat de letal, filmul dezvaluie ca exista o logica terifianta: copiii fac ceea ce li se spune – deci, daca sunt invatati sa omoare, va deveni „normal” pentru ei, chiar daca se distrug ei insisi in acest proces.

Apoi, din nou, nu pot fi invatati de oricine. Idris Elba, voluminos si falnic, in ochelari de soare si in bereta unui ofiter paramilitar, il joaca pe comandant ca un lider de cult cu intelepciune manipulator. El isi invata acuzatiile ca sunt de partea dreapta, iar filmul este destul de schitat despre modul in care aceasta tara s-a destramat pentru prima data, incat aproape putem cumpara ca are dreptate – ca junta militara pe care o lupta gherilele sale este un regim de opresiune . Dar daca comandantul se preface ca sustine justitia, filmul implica faptul ca adevarata sa cauza este violenta de dragul sau. A devenit dependent de putere, iar Elba, intr-o interpretare magnetica de rau augur, ii ofera stralucirea infricosatoare a unui criminal criminal. Il ia pe Agu sub aripa lui, devenind protectorul baiatului si exista ceva infiorator in asta chiar inainte sa vedem raul deplin al ceea ce cere.

Beasts of No Nation este primul film de la Festivalul International de Film de la Toronto din acest an care a generat zvonuri majore la Oscar, dar banuiesc ca s-ar putea sa se lupte pentru a gasi un public si nu pentru ca este prea violent. Oricat de realizat si deranjant este filmul, exista adesea ceva putin indepartat in el. Fukunaga adopta un mod de obiectivitate bruta, si desi veriteimaginile sunt extraordinare, de multe ori ne simtim indepartati de Agu ca personaj. Filmul ar fi putut folosi mai multe scene de dialog, precum cea in care comandantul se intalneste cu comandantul sau suprem si afla, spre indignarea sa, ca este retrogradat. Acestea fiind spuse, filmul are o calitate bantuitoare, de nesters. Beasts of No Nation iti aminteste de un lucru crucial pe care il pot face filmele: au puterea de a descrie ceea ce se intampla in lume, astfel incat lucrurile pe care credeai ca le stii sa devina sporite in ochiul mintii, pana cand simte ca asiste la realitatea insasi .

★★★★ ☆

Daca doriti sa comentati aceasta poveste sau orice altceva pe care l-ati vazut pe BBC Culture, accesati  pagina noastra de  Facebook sau trimiteti-ne un mesaj pe  Twitter .