Recenzie de film: Fifty Shades Freed este un dezastru total

Universal Pictures

)

„Deci, dezarmarea ar putea fi folosita ca terapie intr-o clinica de dependenta sexuala”, concluzia saga S&M este un dus rece cinematografic, scrie Nicholas Barber.

Eu

Se spune adesea ca creierul este cea mai importanta zona erogena. Se spune adesea si ca nu exista nimic mai sexy decat simtul umorului. Nu sunt sigur daca oricare dintre aceste afirmatii a fost dovedita stiintific, dar, daca au facut-o, ar putea explica de ce Fifty Shades Freed este la fel de excitanta ca si fixarea unui petic de tapet moale.

Acesta este al treilea film adaptat din trilogia EL James de „mami porno” S&M bonkbusters care vinde zillion, iar protagonistii sai sunt doi tineri iubitori atragatori care nu-si pot tine mainile unul pe altul, asa ca ar trebui sa fie o runda- mai departe, daca nimic altceva. Si totusi Fifty Shades Freed este atat de descurajant incat ar putea fi folosit ca terapie intr-o clinica de dependenta sexuala. Lipsa completa de inteligenta si distractie trebuie sa fie un factor.

– Black Panther este un blockbuster revolutionar

– Cinci stele pentru filmul final al lui Daniel Day-Lewis

– Da-i aurului Margot Robbie pentru mine, Tonya

Filmul se deschide cu Ana Steele (Dakota Johnson) care se casatoreste cu Christian Grey (Jamie Dornan), cel mai eligibil burlac din Seattle. Nunta lor de inalta societate se renunta la un montaj. Apoi, luna de miere de lux din Franta este eliminata intr-un montaj. Si apoi, ei bine, orice altceva trece cu atat de putina structura sau intriga incat ar putea fi la fel de bine un montaj. Ana si prietenii ei cumpara rochii; Christian cumpara o casa. Ana conduce o masina; Christian conduce un jet ski. Pe si pe aceasta plasare a produsului, se consuma puternic, dar nu exista personalitate si chiar mai putin complot.

Ar fi crud in aceasta etapa sa mentionam ca scenaristul, Niall Leonard, se intampla sa fie si propriul sot al lui James? Pot fi. Dar, ca sa fim sinceri, scenariul sau nu este mai functional decat regia lui James Foley. Intre ele,

Cu toate acestea, Fifty Shades Freed nu este in totalitate fara incidente. Din cand in cand, Ana merge la biroul ei intr-o firma de edituri, stabilind astfel ca este singurul editor senior de fictiune din America care nu are niciun manuscris sau copie de proba acasa. Si, din cand in cand, ea si Christian se cearta despre a avea copii – genul de dezacord dintre munca si viata care abia ar umple povestea Charlotte intr-un episod din Sex and the City.

Si uneori – oh, atat de rar – producatorii de filme isi amintesc ca Ana este urmarita de fostul ei sef psihotic, Jack Hyde (Eric Johnson), moment in care prostia creste, dar nu entuziasmul. Atacurile motivate de nebunie ale lui Hyde asupra Ana sunt anulate cu o usurinta de ras: colectia lui Christian de culturi de echitatie ar fi mai probabil sa ii faca rau. Dar este totusi imposibil de inteles de ce Jack este tratat atat de nonsal de autoritati. La jumatatea filmului, el incearca sa o rapeasca pe Ana din apartamentul plin de culoare al lui Greys. Dupa ce bodyguarzii ei s-au ocupat de el – ceea ce fac, fara sa transpire – un detectiv de politie o asigura: „Nu-ti face griji pentru Hyde, avem destule pentru a-l tine”. Si, cumva, o spune cu fata dreapta. Suficient pentru a-l tine ?! Tipul tocmai a intrat in casa lui Christian Grey – cel mai bogat, cel mai influent om din oras! Si a tinut un cutit lung de picior pentru noua mireasa a lui Christian Grey! Bineinteles ca ai destul sa-l tii! Probabil ai suficient cat sa-l trimiti direct pe scaunul electric! Dar se pare ca nu. Cateva minute mai tarziu, lui Hyde i se acorda cautiune si merge liber – si nimeni nu ii spune lui Christian. Asa este de prost-capricios Fifty Shades Freed.

Ati putea sustine ca nimic din aceasta vacuitate nu conteaza si ca filmul exista pentru scenele sale de sex. Dar acestea tind sa fie interludii scurte, discrete, cu talia in sus. Se pare ca Christian creste din bici si lanturi care l-au obsedat cand a inceput seria. El poate controla in mod obositor in ceea ce priveste orice alt aspect al vietii Anei, dar nu poate fi deranjat de robie. Cei mai indrazneti, noii casatoriti fac sex intr-o masina (o masina parcata, atentie – siguranta mai intai) si fac sex pe o masa de bucatarie in casa lor de vacanta Aspen, timp in care crestinii se ingrijoreaza ca ar putea trezi colegii lor oaspeti . Si, in timp ce aceste cuplaje blande ar fi putut, in teorie, sa fie incitante, lipsa de bucurie omniprezenta a filmului actioneaza ca un dus rece. Dornanul mereu incruntat trebuie sa-si asume vina. Ca de obicei, Johnson ii aduce cochetei atat de necesare si emotiei umane recunoscute Ana, dar Dornan suna intotdeauna ca si cum ar avea nasul blocat si arata intotdeauna de parca ar prefera sa fie la sedinta de maine a consiliului. Intr-o singura scena, Christian este atat de ursuz cu Ana incat ii da o perie „nu-diseara-am-o-durere de cap” si acesta este singurul moment in care interpretarea lui Dornan are vreo convingere.

Oricat de slab este in aproape toate aspectele, Fifty Shades Freed ar fi putut fi vizionat daca Christian ar fi fost interpretat de Hugh Grant din era Bridget Jones sau de Michael Douglas din epoca Wall Street – sau, de altfel, de orice actor cu incredere si fanfaronare si o sclipire diabolica. In schimb, suntem blocati cu un om de frunte care pare sa aiba un timp mizerabil. Toata lumea din audienta va avea si un timp mizerabil.

★ ☆☆☆☆

Si daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Daca ai citit doar 6 lucruri in aceasta saptamana”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Capital and Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.