Recenzie de film: Este remake-ul The Jungle Book?

Disney Enterprises, Inc

)

Actualizarea lui Jon Favreau a filmului clasic de desene animate din 1967 este o minune tehnica – dar se poate imbunatati? Nicholas Barber nu este convins.

T

Intrebarea recurenta din Cartea junglei a Disney este daca Mowgli (Neel Sethi) apartine intr-un sat cu colegii sai sau in salbaticie cu lupul (exprimat de Lupita Nyong’o) care l-a adoptat.

Filmul in sine are o criza identitara similara. Este un musical sau nu? Se adreseaza copiilor sau adultilor? Este o versiune extraordinara de actiune live a desenului animat clasic din 1967 din Disney sau este o adaptare cu poveste a povestilor lui Rudyard Kipling din 1894 si 1895? La fel ca Mowgli, filmul lui Jon Favreau nu se poate hotari niciodata.

Acest videoclip nu mai este disponibil

Un lucru este clar, ganditi-va la faptul ca Cartea junglei este o minune tehnica. O actualizare din secolul al XXI-lea a secventei Mary Poppins care pune actorii din carne si sange intr-un decor animat, filmul are un actor pe ecran ca Mowgli, dar animalele si peisajele luxuriante din jurul sau sunt generate de computer – nu asta ai sti.

Atat de convingatoare sunt creatiile digitale, cu blana lor groasa, muschii care zbarcesc, ochii sclipitori si urechile zvacnitoare, incat ti-ai putea imagina cu usurinta ca Favreau a incalcat tot felul de legi privind pericolul copiilor aruncand un baiat de 12 ani intr-un studio cu o pachet de animale salbatice. Intre The Jungle Book si The Revenant, se pare ca, daca doriti sa vedeti avangarda fotorealista a imaginii digitale, atunci un urs trebuie sa fie implicat.

„Mult mai putin distractiv”

Problemele cu Cartea junglei au de-a face cu ceva mai demodat: scenariul, care serpuieste de la episod la episod fara sa accelereze niciodata sau sa acumuleze nici o sofisticare tematica a celorlalte extravagante animale antropomorfe ale Disney, Zootopia.

Favreau si scenaristul sau, Justin Marks, s-au lipit de structura desenului animat, fara sa tina cont de faptul ca desenul animat nu are cu adevarat o structura: intalnim un baiat acoperit cu mop intr-un scutec rosu care a fost crescut de lupi intr-un indian jungla, iar apoi se plimba spre civilizatie cu o pantera severa numita Bagheera (exprimata de Ben Kingsley), facandu-si diversi prieteni cu patru picioare pe parcurs.

Aceasta slabiciune amuzanta face parte, desigur, din farmecul relaxat al desenului animat.

Datorita dispozitiei insorite generate de cantecele si personajele memorabile, nu avea nevoie de un complot etans. Dar noul film este mult mai putin distractiv decat era desenul animat. Mowgli este in mod regulat plin de sange, imprejurimile sale sunt tulburi si sinistre, iar Shere Khan (Idris Elba) tigrul este un antagonist mult mai amenintator. Hotarat sa-l ia pe Mowgli la micul dejun, maraie ca isi va teroriza familia de lupini pana cand baiatul se va intoarce din calatoria sa cu Bagheera. La cativa kilometri distanta, Mowgli nu isi da seama ca ratacirile sale ii pun in pericol pe cei dragi acasa, dar privitorul da, asa ca intalnirile sale par mai putin ca o distractie inofensiva decat o pierdere de timp frustranta.

Unele sunt deosebit de irelevante. Cand se incruciseaza cu o turma de elefanti si primeste o imbratisare de la un piton urias exprimat de Scarlett Johansson, animalele arata uimitoare, dar cameele lor nu servesc niciunui scop decat sa faca semn din cap la segmentele echivalente din 1967. Mai placut este cel al lui Mowgli lupta cu regele Louie (Christopher Walken), o maimuta montana care este descrisa ca o incrucisare intre doua personaje Marlon Brando, Vito Corleone si colonelul Kurtz. Si este, in mod inevitabil, o incantare sa auzi cum a murit hepcatul lui Bill Murray de la un urs lenes, Baloo.

Dar nici macar aceste sectiuni perfect distribuite nu au mult de-a face cu Shere Khan si cu amenintarea la pachetul de lupi al lui Mowgli. In plus, oricat de usor de inteles este faptul ca Favreau ar trebui sa includa cele mai bune doua piese ale desenului animat, The Bare Necessities si I Wan’na Be Like You, ar fi exagerat sa spunem ca Murray si Walken le canta de fapt, spre deosebire de a urla cu entuziasm la muzica.

Deci, ce rost are acest spectacol de natura spectaculos, dar fara scop, in afara de onorarea angajamentului Disney de a-si transforma desenele animate in filme live-action (urmeaza Dragonul lui Pete, apoi Frumoasa si Bestia)? Din cate imi dau seama, este auditia lui Favreau de a regiza o transa Star Wars. Exista o padure cetoasa care aminteste de ascunzatoarea lui Yoda in The Empire Strikes Back. Exista mestesuguri din lemn inspirate de Ewoks in Return of the Jedi. Exista giganti CGI si colegi infricosatori din belsug. Majoritatea razboaielor stelare, exista raufacatori cicatrici care-l alunga pe tanarul nostru erou in jurul camerelor umbrite in timp ce boomeaza: „Foloseste-mi floarea rosie pe mine asa cum a facut tatal tau!” Si „Am putea conduce jungla impreuna!” In esenta, Louie si Shere Khan il tenteaza pe Mowgli sa vina pe partea intunecata.

Cealalta fateta asemanatoare razboiului stelar, din pacate, este ca Mowgli este aproape la fel de iritant ca Anakin in The Phantom Menace. Nu este vina actorului. Mai mult, el trebuie sa spuna „Esti cam dragut, cred” si „Am terminat de fugit de tine”, cu o rautaciune americana care nu este derivata nici din povestile Kipling, nici din desenele animate din 1967 . Au fost momente in timpul cartii junglei in care ma inradacinam pentru tigru.

★★ ☆☆☆

Daca doriti sa comentati aceasta poveste sau orice altceva pe care l-ati vazut pe BBC Culture, accesati  pagina noastra de  Facebook sau trimiteti-ne un mesaj pe  Twitter .

Si daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Daca ai citit doar 6 lucruri in aceasta saptamana”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Earth, Culture, Capital, Travel si Auto, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.