Recenzie de film: Domnul Holmes este un nou joc pe Sherlock

Ian McKellen joaca rolul principal in noul film al lui Bill Condon, care a avut premiera la Festivalul de Film de la Berlin. Filmul este o revenire revigoranta la tonul povestilor lui Conan Doyle, spune Nicholas Barber.

Domnul Holmes, care a avut premiera la Festivalul de Film de la Berlin, este o pauza racoritoare de la aceasta tendinta. Omagiul afectuos al lui Bill Condon adus creatiei lui Arthur Conan Doyle ne intoarce intr-o Anglie decorata, plina de soare, de epoca, cu trenuri cu aburi si vagoane trase de cai.

Si Sherlock-ul sau (Ian McKellen) nu este doar vechi, el este foarte batran: 93, mai exact. Rezistand tentatiei de a face oricare dintre kick-boxurile asistate digital de care se bucura Cumberbatch si compania, el este un pensionar ciudat, ciudat, care merge cu un baston si arata ca un vultur dapper: felicitari make-up artistului care a adaugat doua decenii la varsta lui McKellen si la doi centimetri de nas.

Filmul este ambientat in 1947, cand nonagenarul Sherlock a renuntat de mult la afacerea cu bauturi. S-a mutat intr-o proprietate rurala pitoreasca de pe coasta de sud a Angliei, unde se ocupa de iubitele sale albine si unde este ingrijit la randul sau de o menajera vaduva, doamna Munro (Laura Linney), si de fiul ei, inchinat eroului, Roger (Milo Parker).

De ce exact Holmes a decis sa abandoneze Londra si munca de detectiv este un mister, atat pentru el, cat si pentru toti ceilalti. Amintirea lui nu este ceea ce a fost, dar el crede ca unul dintre cazurile sale a fost atat de dezastruos incat l-a condus in exil si este hotarat sa adune laolalta ceea ce isi poate aminti despre episod inainte ca mintea lui sa-l piarda complet. De fapt, el trebuie sa sparga un caz pe care l-a spart odata.

Adaptat din romanul lui Mitch Cullin A Slight Trick of the Mind, domnul Holmes foloseste aceasta intelepciune inteligenta pentru a investiga modalitatile prin care oamenii pot fi afectati de cei dragi pe care i-au pierdut si modurile in care realitatea poate fi afectata de imaginatie. La un moment dat, Sherlock sta intr-un cinematograf si se uita la inexactitatile dintr-un film bazat pe aventurile sale: intr-o nota postmoderna ingrijita, vedeta acestui film in cadrul unui film este Nicholas Rowe, care a interpretat personajul in adolescenta in Tanarul Sherlock Holmes de Barry Levinson.

Oricat de pitoresc poate parea, domnul Holmes are intelepciunea actuala a recoltei actuale a eroului de actiune Holmeses, precum si sofisticarea structurala a propriilor povesti ale lui Conan Doyle, revenind la situatia finala fatala din Londra, plus o calatorie in Japonia afectata de razboi. Dar ceea ce il diferentiaza de cele mai contemporane aspecte asupra materialului este curentul sau subtire de caldura si umanitate. Interpretarile Cumberbatch / Miller / Downey ale lui Sherlock nu il prezinta doar ca pe o armata cu un singur om, ci si ca pe un psihopat de frontiera, fara mai multa empatie decat Terminatorul. Sherlock matur al lui McKellen este mai vulnerabil si mai emotionant: este constient de durere ca nu face aceleasi conexiuni emotionale ca si ceilalti oameni si este capabil de bunatate si regret. McKellen a fost nominalizat la Oscar cand a fost regizat de Condon intr-o alta drama elegiaca,

Faptul ca filmul in sine va primi nominalizari la premii este o chestiune diferita. Oricat de gratioase sunt rumegarile sale pitoresti, nu se poate scapa de faptul ca, in cele din urma, complotul este aproape inexistent. Este adevarat ca Sherlock rezolva doua mistere, unul in trecut si unul in prezent, dar ambele sunt atat de usoare si anticlimactice incat munca sa de detectiv se ridica la 15 minute de ecran. Pentru restul domnului Holmes, el se leaga de fiul menajerei sale si se potriveste cu albinele sale, ceea ce inseamna ca ritmul este mult prea linistit, chiar si pentru un film care se invarte in jurul unui barbat de nouazeci. Poate ca nu ar fi fost atat de rau, la urma urmei, sa aiba o parte din actiunea rotitoare la care te poti astepta atunci cand Cumberbatch, Miller sau Downey joaca rolul.

★★★★ ☆

Daca doriti sa comentati aceasta poveste sau orice altceva pe care l-ati vazut pe BBC Culture, accesati  pagina noastra de  Facebook sau trimiteti-ne un mesaj pe Twitter .