Recenzie de film: Destroyer

Poze Annapurna

)

Nicole Kidman interpreteaza un detectiv alcoolic cu comportament urat intr-un nou thriller crim. Dar cu cat este mai de dispretuitoare, cu atat iti pasa mai mult de ea, scrie Nicholas Barber.

K

Thriller-ul plin de viata al lui Karyn Kusama, Los Angeles, Destroyer, este destinat sa fie amintit ca fiind filmul in care una dintre cele mai faimoase si mai elegante superstaruri de la Hollywood, Nicole Kidman, a demonstrat cat de lipsita de farmec si de eleganta ar putea fi. Kidman il interpreteaza pe detectivul LAPD Erin Bell, un nume care o face sa sune ca un personaj Disney, cand este de fapt exact opusul. O epava slaba, alcoolica, care tinde sa doarma fie intr-un bar, fie in masina ei, Erin are hartie, piele cu pete de ficat; buze crapate; genti deasupra, precum si sub ochi; si un mop de par caruntos care probabil ar digera orice pieptene care se apropia de el. Ori de cate ori se indreapta spre colegii ei, acestia injura sub respiratie si se intorc, in principal pentru ca a devenit o raspundere atat de jenanta, dar partial, presupuneti,

Lipsa de vanitate a lui Kidman in rol este impresionanta, dar aspectul cu adevarat indraznet al filmului nu este cat de prost arata Erin, ci cat de rau se comporta.

Ea isi instraineaza colegii si isi bate contactele, obiceiuri pe care filmele de la Hollywood le dau de obicei rebelilor inselatori. Dar Erin este mai putin un anti-erou rece decat o mizerie fierbinte. Ea si-a stricat relatia cu fostul sot (Scoot McNairy) si fiica ei adolescenta Shelby (Jade Pettyjohn); relatia ei de lucru cu partenerul ei (Shamier Anderson) nu este mult mai buna; iar munca ei de politie abia competenta pare sa fie motivata nu de setea de dreptate sau chiar de razbunare, ci de disperarea pe jumatate innebunita. Pentru o vedeta de sex masculin sa joace un astfel de caz fara speranta ar fi suficient de curajos; pentru o stea de film feminina sa faca acest lucru este aproape fara precedent.

Mai multe asa:

– 10 filme de vizionat in 2019

– Recenzie de film: Mary Poppins Returns

– Recenzie de film: Mary Queen of Scots

Motivul pentru care Erin este atat de tulburata este ca, cu aproape doua decenii mai devreme, a plecat intr-o misiune sub acoperire care a gresit catastrofal.

Ea si un agent FBI (Sebastian Stan) au fost desemnati sa se infiltreze intr-o banda de vieti joase jefuitoare de banci care se aflau sub controlul unui sadic asemanator lui Charles Manson, Silas (Toby Kebbell). A disparut dupa ce ea nu a reusit sa-l aduca in fata justitiei, dar intr-o noapte, Erin a vazut un tatuaj pe gatul victimei crimei, care il identifica drept unul dintre acolitii lui Silas. Daca isi poate gasi vechiul dusman dupa tot acest timp, s-ar putea sa gaseasca si rascumparare, desi, avand in vedere ca victima crimei pare mai sanatoasa decat ea, aceasta rascumparare nu pare niciodata probabila.

In timp ce Erin hartuieste unul dupa altul dintre asociatii lui Slasebag ai lui Silas (inclusiv un avocat bogat si smintit interpretat de Bradley Whitford), Destroyer alterneaza intre investigatia actuala si tachinarea flashback-urilor la nefericitul loc de munca sub acoperire, ceea ce inseamna ca filmul ofera doua transformari Kidman pentru pretul unuia: in prezent pare ca moartea s-a incalzit si, in trecut, este o debutanta cu fata proaspata, care ar fi putut fi un model daca nu ar fi reusit prin academia de politie. Perucile si machiajul protetic pot distrage atentia: este greu sa te concentrezi pe performanta extraordinara a lui Kidman atunci cand te minunezi de cat de sarguincioase au fost mascate trasaturile ei. Spectatorii care sunt deosebit de sensibili la piesele de par excesive vor fi, de asemenea, deranjati de Kebbell, care pare sa se fi imbracat in Jim Morrison de Halloween.

Dar daca unele dintre scenele filmului au aerul unei petreceri de costume, cele mai multe dintre ele sunt in mod izbitor angajate in mizeria si uraciunea esentiala a povestii. Los Angeles este prezentat ca o gaura de iad: o civilizatie aflata pe punctul de a fi depasita de natura si distrusa de soarele aprins. La jumatatea distantei exista o impuscare nervoasa si o violenta apropiata care va va face sa va tresariti. Filmul revolutionar al lui Kusama a fost Girlfight, o drama de box cu Michelle Rodriguez, dar loviturile sale knock-out au fost blande in comparatie cu loviturile si loviturile pe care Erin le da si le primeste in Destroyer.

Nu ca filmul este sumbru de dragul de a fi sumbru. Scenariul, realizat de Phil Hay si Matt Manfredi, la inceput se simte subtire si insuficient complotat, dar continua sa adauge rasuciri intepenitoare si privelisti tentante ale istoriei lui Erin. Ceea ce este destept in scenariu este ca o dezvaluie ca fiind o persoana teribila care a facut lucruri cumplite, dar cu cat se arata mai dispretuitoare, cu atat iti pasa mai mult de ea.

Destroyer este mai degraba un film de crima pulposa decat o tragedie profunda. Nu este prea diferit de neo-noii indie care au aparut la mijlocul anilor 1990, la scurt timp dupa Reservoir Dogs and Heat. Dar modul nesentimental, dar simpatic, in care isi trateaza eroina, este ciudat de emotionant. Si te lasa cu intrebarea cine este distrugatorul titlului. Ar putea fi Erin, care si-a demolat propria viata si viata altora? Ar putea fi Silas, care este un demon la fel de mult ca o fiinta umana? Sau ar putea fi timpul in sine, care macina toate personajele, chiar daca daunele sunt mai evidente pe fata lui Erin decat pe ale altcuiva?

★★★★

Si daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Daca ai citit doar 6 lucruri in aceasta saptamana”. O selectie selectata de povesti din BBC Future, Earth, Culture, Capital and Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.