Recenzie Cannes: Winter Sleep este castigatorul Palme d’Or

Ultimul film al autorului turc Nuri Bilge Ceylan, Once Upon a Time in Anatolia, a fost castigatorul comun al Marelui Premiu de la Cannes din 2011 si a devenit unul dintre cele mai apreciate filme din ultimii ani. Urmarirea sa, Winter Sleep, a castigat acum Palme de Aur din acest an. Dar, avand in vedere numarul de persoane care au avut pui de somn in timpul proiectiei, ar fi, de asemenea, greu sa-l numim un triumf nealiat. Mult mai putin plin de evenimente decat Once Upon a Time in Anatolia – care in sine avea o anumita calitate groaznic soporifica – este in esenta 196 de minute de conversatii implicate despre etica. Spectatorii ar trebui sa aiba constitutii puternice si multa cafea tare, daca intentioneaza sa o urmareasca.

Totusi, un lucru pe care toata lumea ar trebui sa fie de acord este faptul ca mediul sau turcesc rural este extraordinar. Personajele traiesc intr-o regiune montana spectaculoasa, unde stancile seamana cu pete uriase de bezea si unde unele case sunt incorporate in aceste stanci. Cand inevitabilele remake-uri ale Domnului inelelor vor incepe, realizatorii ar putea face mai rau decat sa-si filmeze scenele Shire in zona.

In acest peisaj indepartat, de basm, eroul filmului, Aydin (Haluk Bilginer) detine un hotel in stil cabana.

Nu are multi clienti, mai ales nu in timpul iernilor inzapezite, dar Aydin nu este prea deranjat. Cel mai bogat om din comunitate, el este un fost actor gri care nu doreste oaspeti care sa nu „aprecieze cadrul natural”. Daca nu exista niciunul in jur, el se multumeste sa-si petreaca timpul in studiul sau confortabil, plin de carti, tastand o coloana saptamanala de opinie pentru un mic ziar local si cercetand definitiv Istoria teatrului turcesc.

Cealalta responsabilitate a sa este o casa pe care o detine intr-un oras din apropiere. Locatarii nu si-au platit chiria de cateva luni si, in timp ce Aydin simte ca este generos in a-i lasa sa ramana, unii dintre membrii familiei ii sunt suparati: la inceput, exista un moment in care un tanar baiat arunca o piatra in Land Rover-ul lui Aydin, transformand fereastra pasagerului intr-o panza de paianjen de fisuri.

Atacul pare sa prezice confruntari mai violente, dar dupa acel moment fisurile din viata lui Aydin sunt toate metaforice si sunt cauzate de cuvinte, nu de bete si pietre. Sotia sa uimitoare, mult mai tanara, Nihal (Melisa Sozen), care este sigur ca va fi prinsa de Hollywood), a infiintat o organizatie caritabila, dar se simte neglijata cand Aydin nu participa si se simte inabusita si diminuata cand el o face. Intre timp, sora sa divortata, Necla (Demet Akbag), isi dispretuieste satisfactia si il uraste pe Nihal. La fel ca una dintre cele trei surori ale lui Cehov – o influenta clara asupra filmului – ea isi doreste, de asemenea, sa infloreasca in Istanbul, in loc sa starneasca in Anatolia.

Fara oaspeti care sa distraga atentia acestui trio de colegi de casa din ce in ce mai nemultumiti, este timpul pentru niste chibrituri strigatoare, ceva vesela spargere si chiar un foc de arma sau doua. Ei bine, ar fi in filmul mediu. Cu toate acestea, in Winter Sleep, este timpul pentru niste dezbateri filozofice incredibil de lungi si masurate in care oamenii spun lucruri precum: „Deghizarea liricii te face sa mirosi a sentimentalism”. Nu cred ca am mai asistat la astfel de scene de dialog prelungite intr-un film. Si daca asta nu ar fi fost suficient pentru a explica de ce unii telespectatori au nevoie de o amanare, actorii vorbesc cu totii cu voci moi, catifelate, in timp ce sunt infasurati in tricotaje si cuibariti in scaune confortabile in camere umbrite, ca pesterile. Camera nu se misca si nu exista muzica intamplatoare, doar scartaitul focurilor de busteni sau bataia ploii care sa insoteasca teoretizarea.

Totusi, daca poti ramane treaz, vei fi surprins de spectacolele nuantate, de amploarea si profunzimea caracterizarii, de intensitatea intrebarilor morale si de picaturile de umor negru. Mai important, Ceylan evoca o atmosfera mesmerica, onirica, care sugereaza ca personajele sale sunt intr-un fel separate de restul realitatii. Somnul de iarna este o realizare remarcabila a unui scriitor-regizor unic. Dar ori de cate ori unul dintre argumentele sale calme si minutioase atinge limita de 15 minute fara sa dea semne de rezolvare, puteti incepe sa sperati ca cineva sa arunce o piatra la o fereastra si sa fi terminat cu ea.

★★★ ☆☆

Daca doriti sa comentati aceasta poveste sau orice altceva pe care l-ati vazut pe BBC Culture, accesati  pagina noastra de  Facebook sau trimiteti-ne un mesaj pe Twitter .