Recenzie Cannes 2019: Atlantique

Primul film regizat de o femeie de culoare care intra in competitie pentru Palme de Aur este o poveste de dragoste obsedanta, o drama politica si un visaj suprarealist, toate intr-unul.

F

Pentru prima data in istoria sa de 72 de ani, Festivalul de Film de la Cannes are in competitia sa principala un film regizat de o femeie de culoare. Dar chiar daca Atlantique nu ar avea aceasta statistica in favoarea sa, debutul lui Mati Diop ar fi totusi remarcabil: o poveste obsedanta care incepe ca un portret puternic al diviziunii de clasa din Senegal, dar devine ceva extraordinar de diferit si original, fara a pierde vreodata focalizarea sa politica.

Mai multe asa:

– Recenzie Cannes 2019: Les Miserables

– Recenzie Cannes 2019: Mortii nu mor

– Zece filme obligatorii la Cannes

Eroina sa este Ada (Mame Bineta Sane), o tanara salbatica dintr-un district sarac din Dakar, care se presupune ca se casatoreste cu un jucator instarit, Omar (Babacar Sylla), dar care continua sa se furiseze pentru incercari tandre la malul marii cu sufletul ei suflet Souleiman (Ibrahima Traore). Seara, promisiunile lor de devotiune eterna sunt aproape inecate de vuietul oceanului.

In timpul zilei, cuvintele lui Souleiman sunt aproape inecate de zgomotul opresiv din trafic si de strigatele muncitorilor raniti. El ajuta la construirea celui mai recent zgarie-nori de lux din Dakar, genul de munte de otel si sticla imposibil de inalta care este de obicei vazut in filmele pe care urca Tom Cruise sau Dwayne Johnson.

The building is destined to house the super-rich, but in the meantime Souleiman and his friends have laboured without pay for three months, and their foreman refuses to say when that might change. In effect, they are all slaves. Ada is trapped, too: her fiance’s family insists that she go to a male doctor for a ‘virginity test’ before their wedding.

Enough is enough. Humiliated by their debts and by their inability to support their families, Souleiman and a dozen of ‘the boys’ board a small boat and set sail for Spain. But, before long, word reaches Ada that the boat has sunk.

La fel de frumos filmat ca filmul – si la fel de orbitor de minunat pe cat sunt iubitorii sai incrucisati de stele – Atlantique pare in acest moment o relatare simpla a africanilor din clasa muncitoare condusi de acasa de dificultatile economice. Unchiul lui Diop, Djibril Diop Mambety, a analizat un teritoriu similar in Touki Bouki din 1973, singura intrare africana in sondajul criticilor BBC Culture despre cele mai mari filme straine. Iar Diop a acoperit-o intr-un scurt documentar numit Atlantique acum 10 ani. Dar dupa o sectiune de mijloc fara directie, noul ei film se indreapta intr-o zona misterioasa a amurgului. Dupa o serie de incendii inexplicabile, un detectiv de politie ambitios, Issa (Amadou Mbow), este convins ca Souleiman s-a intors din Spania si ca Ada trebuie sa-l ascunda. Adevarul,

Cel mai bine este sa vizionati filmul fara sa stiti natura exacta a acelui adevar. Dar la inceput, cand zgarie-nori argintiu se profileaza deasupra peisajului rosu prafuit, pare a fi ceva dintr-un blockbuster fantastic. Si, mai tarziu, cand unul dintre prietenii lui Ada este febril, un imam vorbeste dezinvolt despre tratamentul de care va avea nevoie daca este posedata de un djinn. Pe scurt, Diop renunta la indicii ca Atlantique ar putea cuprinde doar social-realistul si suprarealistul. Dar nu este mai putin furnicatura a coloanei vertebrale cand soarele umflat apune peste mare in fiecare seara si se intampla ceva ciudat. Visator, dar senzual, fantastic, dar inradacinat in fapte incomode, filmul inselator al lui Diop poate chiar a reinventat un gen. In ceea ce priveste genul respectiv, urmariti Atlantique si aflati.

★★★★ ☆

Si daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Daca ai citit doar 6 lucruri in aceasta saptamana”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Capital and Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.