Recenzie Annette: Adam Driver straluceste intr-o opera rock bizara

Studiourile Amazon

)

Deschiderea Festivalului de Film de la Cannes din acest an ii are in rol principal pe Adam Driver si Marion Cotillard intr-o satira muzicala cu celebritati. Este divers jenant si incantator, scrie Nicholas Barber.

T

Filmul din seara de deschidere la Festivalul de la Cannes din acest an este o nebunie jenanta, care este aproape imposibil de a sta. Este, de asemenea, un proiect indraznet, unic, de pasiune, care te face sa gafai cu incantare. M-am inclinat inainte si inapoi intre aceste doua evaluari atat de des in timpul celor 140 de minute ale lui Annette incat mi-am dat o doza de rau de mare.

Mai multe asa:

– Zece filme de urmarit in iulie

– Noua Epoca de Aur a musicalurilor?

– Un documentar muzical remarcabil

Filmul este o opera rock suprarealista, avangardista, regizata de Leos Carax, producatorul filmului The Lovers on The Bridge si fabuloasele bonkerii Holy Motors. Este scris, cu un anumit ajutor de la Carax, de Ron si Russell Mael, cunoscut si ca dublu veteran Sparks (subiectul noului documentar al lui Edgar Wright, The Sparks Brothers). Maelurile pot fi vazute ici si colo in Annette, dar aspectul lor principal pe ecran este in scena de deschidere inaltatoare, care are trupa zguduind printr-o melodie, So May We Begin, intr-un studio de inregistrari.

Dupa primul vers, Maelii au iesit cu pasi mari pe strada, cantand in continuare, urmariti de cvartetul lor de vocalisti. Pe masura ce proceseaza in Los Angeles, li se alatura Adam Driver si Marion Cotillard, printre altele, iar camera ramane chiar in fata lor (un pic ca in The Verve ‘ s Bitter-Sweet Symphony video) intr-o singura fotografie neintrerupta. Este o secventa vesela – cea mai vesela parte a filmului, de fapt – si promite ca suntem intr-o versiune de La La Land. Dupa cum se dovedeste, Annette este mai aproape de o versiune de arthouse a A Star Is Born. Prima ora a filmului, in orice caz, este despre relatia dezlantuita dintre doi interpreti, pe masura ce cariera unei femei creste si cea a unui barbat. Dupa aceea devine mult mai ciudat.

Driver il interpreteaza pe Henry McHenry, un comediant bilioasa caruia ii place sa poarte o halat si papuci pentru spectacolul sau misantrop (si ingrozitor) de stand-up, The Ape of God.

Cotillard joaca rolul iubitei sale, Ann, o diva de opera considerata de lume ca fiind mult prea buna pentru el: un reportaj despre „Showbizz News” este intitulat „Beauty and The Bastard”. Cu toate acestea, Henry si Ann se casatoresc si au un copil, Annette, care se intampla sa fie o papusa de lemn infioratoare, de tip Chucky, cu inima stralucitoare a ET The Extra Terrestrial.

Cel mai captivant lucru despre toate acestea este ca filmul este cantat – adica, nu exista niciun dialog care sa nu fi fost stabilit la scorul de batai al lui Mael. Henry si Ann canta intotdeauna, indiferent daca se feresc de paparazzi, se arunca prin California cu motocicleta lui Henry, fac sex sau, in cel mai bun moment al lui Cotillard, se intorc in spatele piscinei din afara casei lor izolate. Este o inselaciune minunat de ciudata, desi oricine spera la un muzical care atinge degetele de la picioare ar putea fi dezamagit de faptul ca Maelii favorizeaza cantari repetate fata de rime intelepte si cantece complete. Devine obositor sa auziti oameni intonand „De ce ati devenit comediant” si „Ne iubim atat de mult” din nou si din nou. Un alt punct de blocare este ca, pentru inceput, radicalismul formal al filmului nu este t asortat de vizualele sale conventionale sau de povestea sa banala. Odata ce noutatea muzicii nemiloase dispare, iti dai seama ca Annette este o satira de celebritate superficiala, lipsita de umor, care se simte un deceniu sau trei invechita.

Nici nu exploreaza intrebarea, introdusa in primele cateva minute, a ceea ce vede frumusetea in el. Pentru a spune acest lucru in termeni muzicali, Ann si Henry sunt personaje dintr-o singura nota. Ann este o viziune a frumusetii si talentului divin, in timp ce Henry este un monstru al masculinitatii toxice. La un moment dat, sase femei ar fi „prezentat” si l-au acuzat de violenta furioasa, dar acest fir este lasat atarnat. Este posibil sa fie pur si simplu visul febril al lui Ann – nu este usor de spus intr-un film la fel de oniric ca acesta – dar chiar si asa, daca vrei sa faci aluzie la abuzul fata de femei de catre un barbat celebru, ar trebui sa fie mai mult decat un aruncat deoparte.

Au fost momente cand filmul a fost atat de grosolan, dar atat de ciudat incat m-am intrebat cum a fost realizat vreodata – si banuiesc ca raspunsul din doua cuvinte este „Adam Driver”. Este greu de imaginat ca orice alt actor si-ar putea juca rolul. Intre Annette, BlackKklansman, Paterson, The Dead Don’t Die si The Man Who Killed Don Quixote, Driver a devenit sfantul patron al proiectelor indie ciudate care au avut premiera la Cannes. Performanta sa fizica stralucitoare si infricosatoare aici este un tur de forta.

Nu este suficient pentru a salva prima jumatate a filmului, dar a doua jumatate este locul in care lucrurile merg cu adevarat. Inca un copil mic – si tot din lemn – fiica cuplului Pinocchio, deodata, incepe sa treaca cu vocea cantatoare miraculoasa a lui Ann. O melodrama devine apoi un basm macabru, la fel de intunecat si fantastic pe cat merita muzica bantuita de casa Maels. Uneori este kitsch si transcendent in altele, dar marioneta delicata si ambitia gonzo ii vor garanta Annettei o urmarire culta.

In viitor, ar trebui sa fie prezentat in facturi duble de film la miezul noptii, cu bizara opera rock Brian De Palma din 1974 Phantom of the Paradise. Deocamdata, este doar genul de film pe care il doriti ca deschizator de Cannes, cu amestecul sau exploziv de glamour de la Hollywood placut multimii si ciudatenia experimentala europeana. Annette este sigura ca va diviza, dar este o curiozitate care cere sa fie vazuta. Nu e ca si cum ai vedea foarte des opere rock suprarealiste, avangardiste. Pe de alta parte, ati putea crede ca asta este cel mai bun.

★★★ ☆☆

Si daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit Lista esentiala. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, WorkLife si Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.