Categorii
Seo

Oamenii care au nevoie de somn foarte putin

Oamenii care au nevoie de somn foarte putin

(Credit de imagine:

Getty Images

)

Este adevarat ca unii oameni au nevoie doar de cateva ore de somn? Helen Thomson vorbeste cu o femeie ale carei gene ar putea sugera cum am putea cu totii sa supravietuim cu mai putin shuteye.

W

Ce ati face daca ati avea 60 de zile libere suplimentare pe an? Intrebati-l pe Abby Ross, un psiholog pensionar din Miami, Florida, un „somnolent”. Are nevoie doar de patru ore de somn pe noapte, asa ca are mult timp liber de umplut in timp ce restul lumii este in tara capului.

„Este minunat sa am atat de multe ore in ziua mea – simt ca pot trai doua vieti”, spune ea.

Persoanele cu somn scurt, ca Ross, nu se simt niciodata letargice si nici nu dorm niciodata. Se trezesc devreme – in mod normal in jurul orei patru sau cinci rareori pentru a-si continua ziua. Poate ca Margaret Thatcher a fost una – a spus ca are nevoie de doar patru ore pe noapte, in timp ce Mariah Carey sustine ca are nevoie de 15.

Ce ii face pe unii oameni sa duca la somnuri extrem de eficienti, in timp ce altii isi petrec jumatate din zi amanand? Si ne putem schimba tiparul de somn pentru a-l face mai eficient?

Cativa oameni au nevoie doar de cateva ore pentru ca creierul sa se reincarce (Credit: Thinkstock)

In 2009, o femeie a intrat in laboratorul Ying-Hui Fu de la Universitatea din California, San Francisco, plangandu-se ca s-a trezit intotdeauna prea devreme. La inceput, Fu a crezut ca femeia era o ciudata extrema de dimineata o persoana care se culca devreme si se trezeste devreme.

Array

Cu toate acestea, femeia a explicat ca de fapt s-a culcat pe la miezul noptii si s-a trezit la 4 dimineata simtindu-se complet alerta. A fost la fel pentru mai multi membri ai familiei sale, a spus ea. 

Fu si colegii ei au comparat genomul diferitilor membri ai familiei. Au descoperit o mutatie minuscula intr-o gena numita DEC2, care era prezenta la cei care dormeau scurt, dar nu la membrii familiei care aveau un somn de lungime normala si nici la 250 de voluntari independenti.

Cand echipa a crescut soareci pentru a exprima aceeasi mutatie, rozatoarele au dormit mai putin, dar au functionat la fel de bine ca soarecii obisnuiti atunci cand li s-au dat sarcini fizice si cognitive.

A dormi prea putin are in mod normal un impact semnificativ asupra sanatatii, calitatii vietii si sperantei de viata. Poate provoca depresie, crestere in greutate si va poate pune un risc mai mare de accident vascular cerebral si diabet. „Somnul este atat de important, daca dormi bine, poti evita multe boli, chiar si dementa”, spune Fu. „Daca privesti pe cineva de doar doua ore de somn pe zi, functiile cognitive ale acestuia se deterioreaza semnificativ aproape imediat”.

 

Dar de ce somnul este atat de important este inca un pic misterios. Consensul general este ca creierul are nevoie de somn pentru a face ceva menaj si intretinere generala, deoarece nu are prea multe perioade de nefunctionare in timpul zilei. In timp ce dormim, creierul poate repara leziunile celulare, poate elimina toxinele care se acumuleaza in timpul zilei, pot creste cantitatea de energie si pot depune amintiri.

Daca ai avea mai mult timp dimineata, ce ai face cu el? (Credit: Thinkstock)

„In mod clar, persoanele cu mutatia DEC2 pot face acelasi proces de curatare intr-o perioada mai scurta de timp – sunt doar mai eficiente decat restul dintre noi la somn”, spune Fu. „Dar cum fac asta? Aceasta este intrebarea cheie. ” 

De cand au descoperit mutatia DEC2, o multime de oameni s-au prezentat sustinand ca doarme cateva ore pe zi, spune Fu. Cele mai multe dintre acestea au avut insomnie, spune ea. „Nu ne concentram asupra acelor persoane care au probleme cu somnul care ii fac sa doarma mai putin, am vrut sa ne concentram asupra persoanelor care dorm cateva ore si se simt minunat”.

O perspectiva pozitiva este comuna in randul tuturor persoanelor cu somn scurt pe care le-a studiat Fu. „Anecdotic”, spune ea, „toti sunt foarte energici, foarte optimisti. Este foarte obisnuit ca acestia sa simta ca vor sa se inghesuie cat mai mult in viata, dar nu suntem siguri cum sau daca acest lucru este legat de mutatiile lor. ”

Ross pare sa se potriveasca cu acel tipar. „Ma simt intotdeauna grozav cand ma trezesc”, spune ea. Ea traieste cu patru pana la cinci ore de somn in fiecare zi, atat timp cat isi poate aminti.

„Acele ore ale diminetii – in jurul orei cinci – sunt doar fabuloase. Este atat de linistit si linistit si poti face atat de mult. Mi-as dori mai multe magazine deschise la acel moment, dar pot cumpara online sau pot citi – oh, sunt atat de multe de citit in aceasta lume! Sau pot sa ies si sa fac miscare inainte ca cineva sa se ridice sau sa vorbesc cu oameni din alte fusuri orare. ”

Modelele ei scurte de somn i-au permis sa termine universitatea in doi ani si jumatate, precum si sa-i ofere timp pentru a invata o multime de noi abilitati. De exemplu, la doar trei saptamani dupa ce l-a nascut pe primul ei fiu, Ross a decis sa foloseasca una din diminetile ei timpurii pentru a incerca sa alerge in jurul blocului. I-a trebuit 10 minute. A doua zi a facut-o din nou, alergand putin mai departe. A crescut incet timpul in care a fugit, finalizand in cele din urma nu unul, ci 37 de maratoane – unul pe luna pe parcursul a trei ani – plus cateva ultramaratoane. „Pot sa ma ridic si sa-mi fac miscarea inainte ca oricine altcineva sa se ridice si apoi sa se termine, din drum”, spune ea.

O modalitate de a va asigura un somn mai bun este mentinerea regulata a orelor de trezire (Credit: Thinkstock)

In copilarie, Ross isi aminteste ca a petrecut dimineata foarte devreme cu tatal ei, un alt dormitor scurt. „Primele noastre dimineti ne-au oferit un timp atat de special impreuna”, spune ea. Acum, daca doarme vreodata – ceea ce spune ca s-a intamplat doar de cateva ori, sotul ei crede ca a murit. „Pur si simplu nu ma culc, m-as simti groaznic daca as face asta”, spune ea.

Ia o scurtatura

Fu a secventiat ulterior genomul altor cateva familii care se potrivesc criteriilor somnorilor scurti. Abia incep sa inteleaga mutatiile genice care duc la acest talent, dar, in principiu, spune ea, s-ar putea intr-o zi sa fie posibil sa dormiti scurt la altii.

Pana atunci, exista vreo scurtatura pentru un somn mai eficient pentru noi ceilalti? Neil Stanley, un consultant independent pentru somn, spune da: „Cel mai eficient mod de a va imbunatati somnul este sa va reparati ora de trezire dimineata”. 

Stanley spune ca, atunci cand corpul tau se obisnuieste cu timpul de care trebuie sa se trezeasca, poate folosi timpul pe care il are pentru a dormi cat mai eficient posibil. „Studiile arata ca corpul tau se pregateste sa se trezeasca cu o ora si jumatate inainte de a te trezi. Corpul tau tanjeste cu regularitate, asa ca, daca tai si schimbi tiparul de somn, corpul tau nu are niciun indiciu cand ar trebui sa se pregateasca sa se trezeasca sau nu. ”

Ati putea, de asemenea, sa va faceti o favoare ignorand opiniile societatii asupra somnului, spune el. „Exista aceasta opinie sociala conform careia dormitul scurt este un lucru bun si ar trebui incurajat – luam intotdeauna exemplul Margaret Thatcher si directorii executivi de top care nu au nevoie de prea mult somn. De fapt, cantitatea de somn de care aveti nevoie este determinata genetic la fel de mult ca inaltimea sau dimensiunea pantofului. Unii oameni au nevoie de somn foarte putin, altii au nevoie de 11 sau 12 ore pentru a se simti cat mai bine. ”

Stanley spune ca o multime de oameni cu probleme de somn nu au de fapt nicio problema de somn, in schimb, au speranta ca trebuie sa doarma o anumita perioada de timp. „Daca am putea cu totii sa ne dam seama ce fel de dormitor suntem si ne-am trai viata in consecinta, acest lucru ar face o mare diferenta in calitatea vietii noastre”, spune el.

Urmariti-ne pe  Facebook ,  Google+  sau  Twitter .