Categorii
Seo

De ce somnul adolescentilor este atat de important pentru sanatatea mintala

De ce somnul adolescentilor este atat de important pentru sanatatea mintala

(Credit de imagine:

Westend61 / Zerocreatives / Getty Images

)

Adolescentii se pot lupta uneori sa se ridice din pat dimineata – dar asigurarea ca dorm suficient ar putea fi vitala pentru sanatatea viitoare.

Eu

E dimineata tarziu si adolescentii din casa dorm inca mult dupa ce te-ai ridicat. Ar trebui sa te grabesti sus si sa-i tragi din pat de picioarele lor? Poate fi tentant, dar raspunsul este probabil nu. Se aduna dovezi ca somnul in adolescenta este important pentru sanatatea mintala actuala si viitoare.

Nu ar trebui sa fie o surpriza faptul ca lipsa grava de somn sau tulburarea grava a somnului este unul dintre cele mai frecvente simptome ale depresiei in randul adolescentilor. La urma urmei, oricat de obosit ati simti, este greu sa renuntati daca sunteti plin de indoieli sau ingrijorari. Acest lucru este valabil si pentru adulti, 92% dintre persoanele cu depresie plangand de dificultati de somn.

Ceea ce este probabil mai putin intuitiv este ca, pentru unii, problemele legate de somn ar putea incepe inainte de depresie, crescand riscul de probleme de sanatate mintala in viitor. Asta inseamna ca somnul la adolescenti ar trebui luat mai in serios? Si poate reduce riscul de depresie mai tarziu?

De asemenea poti fi interesat de:

  • Boala somnului care poate fi fatala
  • De ce stiinta spune ca ai nevoie de un pui de somn
  • De ce studentii trebuie sa doarma mai mult

Intr-un studiu publicat in 2020, Faith Orchard, un psiholog la Universitatea din Sussex, a examinat datele unui grup mare de adolescenti urmariti de la 15 la 24 de ani.

Array

Cei care au raportat ca au dormit prost la varsta de 15 ani, dar nu au In acel moment, aveti depresie sau anxietate, au fost mai predispusi decat colegii lor sa experimenteze anxietate sau depresie la varsta de 17, 21 sau 24 de ani.  

Si la adulti, problemele de somn pot fi un predictor al depresiei viitoare. O meta-analiza a 34 de studii, care a urmat intre 150.000 de persoane pe o perioada cuprinsa intre trei luni si 34 de ani, a constatat ca, daca oamenii au probleme cu somnul, riscul lor relativ de a suferi depresie mai tarziu in viata s-a dublat. Desigur, nu rezulta ca toti cei cu insomnie vor dezvolta depresie mai tarziu. Majoritatea oamenilor nu vor. Bineinteles, ultimul lucru de care au nevoie persoanele cu insomnie este ingrijorarea cu privire la ceea ce li s-ar putea intampla in viitor.

Problemele de somn persistent la adolescenti ar trebui diagnosticate in cazul in care acestea duc la alte probleme in viata ulterioara (Credit: Tara Moore / Getty Images)

Dar puteti vedea de ce, in unele cazuri, un somn slab ar putea contribui la o sanatate mintala precara. Un deficit de somn are efecte negative bine stabilite asupra noastra, inclusiv o tendinta de a ne retrage din prieteni si familie, o lipsa de motivatie si o iritabilitate crescuta, toate acestea putand afecta calitatea relatiilor unei persoane, punandu-le intr-un risc mai mare de depresie .

In plus, exista factori biologici de luat in considerare. Lipsa somnului poate duce la cresterea inflamatiei in organism, care a fost implicata in dificultati de sanatate mintala.

Cercetatorii examineaza acum relatia dintre tulburarile de somn si alte conditii de sanatate mintala. Eminentul neurolog stiintific al Universitatii Oxford, Russell Foster, a descoperit ca aceasta legatura nu apare doar in depresie. Perturbarea ritmurilor circadiene – ciclul natural somn-veghe – nu este neobisnuita in randul persoanelor cu tulburare bipolara sau schizofrenie. In unele cazuri, ceasul corpului poate deveni atat de sincronizat incat oamenii se trezesc toata noaptea si dorm in timpul zilei.

Colegul sau, psihologul clinic Daniel Freeman, a cerut ca problemele de somn sa aiba o prioritate mai mare in cadrul asistentei medicale. Deoarece sunt frecvente in diferite diagnostice, acestea nu tind sa fie vazute ca fiind centrale intr-o anumita afectiune. Simte ca uneori sunt neglijati, cand ar putea fi abordati.

Chiar si atunci cand problemele de sanatate mintala preced somnul intrerupt, lipsa somnului ar putea agrava dificultatile unei persoane. La urma urmei, doar o noapte de lipsa de somn are un impact negativ bine stabilit asupra starii de spirit si a gandirii.

Relatia complexa dintre somn si sanatatea mintala este consolidata in continuare de constatarea ca, daca tratezi depresia, problemele legate de somn nu dispar. Este usor de vazut cum tratamentele psihologice care ii ajuta pe oameni sa reduca rumegarea in urma gandurilor negative ar putea duce si la adormirea lor mai usoara. Dar, in 2020, Shirley Reynolds, psiholog clinician la Universitatea Reading, si echipa ei au testat trei tratamente psihologice diferite pentru depresie. Au lucrat la fel de bine in reducerea depresiei, dar au rezolvat problemele de somn doar pentru jumatate din participanti. Pentru cealalta jumatate, insomnia a persistat, sugerand ca este independenta de depresia lor si trebuie tratata separat.

Un deficit de somn are efecte negative bine stabilite, inclusiv o tendinta de retragere de la prieteni si familie (Credit: Milos Kreckovic / Getty Images)

Acestea fiind spuse, problemele de somn si dificultatile de sanatate mintala pot proveni din aceleasi cauze. Evenimente traumatice sau negative, de exemplu. Sau rumenire excesiva sau diversi factori genetici. Genele implicate in caile serotoninei si functionarea dopaminei s-au dovedit a fi factori atat in ​​somnul slab, cat si in depresie, la fel ca si genele care influenteaza ceasul circadian al unei persoane.  

Si, asa cum am vazut deja, este probabil ca problemele de insomnie si sanatate mintala sa se exacerbeze reciproc, inrautatind ambele probleme. Esti necajit, asa ca nu poti dormi; nu poti dormi, deci esti mai stresat – si asa mai departe, si asa mai departe, intr-un ciclu de escaladare. 

De asemenea, este posibil ca lipsa somnului sa nu fie atat o cauza a depresiei ulterioare, cat mai mult un semnal de avertizare timpurie. Ingrijoratorul care va impiedica sa renuntati poate fi, in unele cazuri, un prim simptom al unor probleme mai grave de sanatate mintala viitoare.

Foster este convins ca, dintr-o perspectiva biologica, cea mai buna modalitate de a dezlega reteaua de corelatie si cauzalitate este prin studierea impactului pe care perturbarea ritmurilor circadiene l-ar putea avea asupra creierului. El spune ca trebuie sa ne uitam la interactiunile complexe dintre gene multiple, regiuni ale creierului si neurotransmitatori pentru a intelege ce se intampla.

Asadar, poate ca problemele persistente legate de somn trebuie luate mai in serios la adolescenti si adulti. Interventiile de somn sunt simple si, in unele cazuri, reusite. Ceea ce este deja clar, dintr-o meta-analiza a 49 de studii, este ca abordarea somnului slab in randul celor cu insomnie, care deja se confrunta cu simptome de depresie, nu numai ca ii ajuta sa doarma mai bine, ci si sa reduca depresia.

Problemele de insomnie si sanatate mintala se pot exacerba reciproc (Credit: Aurumarcus / Getty Images)

Marele studiu Oasis condus de Daniel Freeman in 26 de universitati din Marea Britanie a constatat ca terapia cognitiva comportamentala digitala pentru studentii cu insomnie nu numai ca i-a ajutat sa doarma, dar a redus aparitia halucinatiilor si paranoiei, simptome ale psihozei.  

Intrebarea de milioane de dolari este daca interventiile de somn ar putea preveni chiar probleme de sanatate mintala. Pentru a raspunde la aceasta, ar fi necesare studii pe scara larga, pe termen lung. Un avantaj al interventiilor mai timpurii si mai bune pentru a preveni un somn slab – atat pentru sine, cat si pentru a reduce potentialele probleme de sanatate mintala – este ca exista mai putin stigmat in jurul insomniei, astfel incat s-ar putea dovedi mai usor sa convingi oamenii sa se prezinte la tratament. 

Intre timp, oricine are probleme cu somnul poate incerca tehnicile dovedite a fi cele mai eficiente: asigurandu-va ca aveti suficienta lumina in timpul zilei (dimineata pentru majoritatea oamenilor); nu face pui de somn mai mult de 20 de minute; sa nu mananci, sa nu faci miscare sau sa bei cofeina seara tarziu; evitati sa va cititi e-mailurile sau sa discutati subiecte stresante in pat; mentinerea dormitorului racoros, linistit si intunecat; si incercand sa ma ridic si sa ma culc la aceeasi ora in fiecare zi.  

A dormi mai bine nu va rezolva de la sine criza de sanatate mintala, desigur. Dar ar putea face diferenta pe termen lung? Chiar daca nu, asa cum stiu adolescentii adormiti, chiar si de dragul sau, nu este nimic mai bun un somn bun.

Alaturati-va unui milion de fani Viitor placandu-ne pe  Facebook sau urmati-ne pe  Twitter  sau  Instagram .

Daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Lista esentiala”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Worklife si Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.