Categorii
Seo

De ce sa te culci te-ar putea face un lucrator mai bun

Truc

De ce sa te culci te-ar putea face un lucrator mai bun

(Credit de imagine:

Getty Images

)

De Renuka Rayasam, 25 februarie 2016

Acordandu-va ceasul corpului

Eu

Daca te gasesti apasand butonul de amanare in fiecare dimineata, nu te invinovati. Programul dvs. de lucru ar putea fi de vina.

Un domeniu de cercetare in crestere arata acum ca, pentru multi dintre noi, programele noastre de lucru nu sunt sincronizate cu ceasurile noastre naturale – iar expertii ii indeamna pe angajatori sa ia act.

Somnul este o „resursa strategica” pe care majoritatea companiilor o ignora, potrivit unei carti albe a lui Christopher Barnes, profesor de management la Foster School of Business din cadrul Universitatii din Washington din SUA.

Bufnitele de noapte se comporta mai putin etic dimineata decat noaptea

Cand programele de lucru sunt aliniate cu modelele naturale de somn ale oamenilor, acestea produc o calitate mai inalta si o munca mai inovatoare, deoarece sunt mai concentrate, mai putin stresate si, in general, mai sanatoase, a scris el. Opusul este, de asemenea, adevarat – atunci cand angajatii sunt lipsiti de somn, sunt mai predispusi sa faca greseli majore si sa sufere de leziuni la locul de munca. Cercetarile sale au aratat chiar ca bufnitele de noapte se comporta mai putin etic dimineata decat noaptea si ca pasarile timpurii erau mai putin etice noaptea.

Array

Dar nu este vorba doar de cantitatea de somn pe care o dormi. Daca puteti fi productiv la 8am depinde de ritmul circadian. Fiecare organism, de la bacterii primitive la fiinte umane, are un ceas intern determinat biologic, a spus Till Roenneberg, profesor de cronobiologie la Institutul de Psihologie Medicala de la Universitatea Ludwig-Maximilian din Munchen. Si acel ceas poate varia foarte mult in functie de persoana.

Dormitul tarziu ar putea imbunatati productivitatea la locul de munca? (Credit: iStock)

„Este ca niste picioare”, a spus Roenneberg. „Unii oameni se nasc cu picioare mari si altii cu picioare mici, dar majoritatea oamenilor sunt undeva la mijloc.”

Potrivit lui Roenneberg, problema este ca viata noastra nu tine cont de obicei de ritmurile circadiene asa cum ar putea avea atunci cand am petrecut mai mult timp in aer liber, in lumina naturala.

Multe companii incep ziua de lucru la 8am sau 9am, punandu-si programele de lucru in contradictie cu ceasul corpului angajatilor lor.

Aceasta nepotrivire, impreuna cu presiunea de a fi productiv si de a fi disponibil pentru a raspunde la e-mail sau pentru a prelua apeluri la toate orele din zi si din noapte, inseamna ca multi oameni sufera de ceea ce el numeste „jetlag social”. Cu alte cuvinte, corpurile lor sunt intotdeauna in fusul orar gresit. El estimeaza ca mai mult de 70% dintre oameni se trezesc mai devreme decat ar trebui, daca scopul este sa fie bine odihniti si sa dea rezultate cat mai bune. 

Cand personalitatea depaseste biologia

The mismatch between people’s internal clocks and the schedule they have to follow to get on in life starts in adolescence, said Paul Kelley at the University of Oxford’s Sleep and Circadian Neuroscience Institute in the UK. Kelley said that most people’s body clocks start moving forward around puberty. By the time they reach high school or secondary school, teenagers are getting up, on average, three hours earlier than they should because of early school start times in some cases as early as 7:30am. The result: chronic sleep deprivation, that hurts their ability to focus and could lead to longer term health problems like obesity and diabetes, he said. Because of a major public health push, some school districts in the US and the UK are moving school start times later.

Tendinta fata de pasarile timpurii este unul dintre motivele pentru care politicile flexibile privind timpul de lucru sunt reculate

Pe masura ce oamenii imbatranesc, ceasurile corpului lor incep sa se intoarca la un timp de trezire mai timpuriu, dar Kelley a spus ca majoritatea populatiei active se trezeste inca prea devreme. El crede ca ziua ideala de lucru ar trebui sa inceapa de la 10 dimineata.

Nu este rational sa incepi ziua de lucru la 8 dimineata, a spus el. Dar asta zboara in fata stereotipurilor de la birou, unde pasarile timpurii sunt mai susceptibile de a fi vazute ca fiind mai sarguincioase si constiincioase, in timp ce cei care pastreaza orele ulterioare sunt priviti ca niste mocasini. Dar, a argumentat Kelley, „ritmurile circadiene sunt controlate de biologie, nu de obicei”.

Barnes considera ca partinirea fata de pasarile timpurii este unul dintre motivele pentru care politicile flexibile privind timpul de lucru pot de multe ori sa se retraga. Barnes a studiat politicile de lucru flexibile folosind un esantion de angajati dintr-o varietate de companii si a descoperit ca persoanele care aleg orele de inceput mai devreme erau adesea percepute ca lucratori mai buni si primeau ratinguri de performanta mai ridicate – chiar daca lucrau acelasi numar de ore. Aceasta prejudecata impiedica „idealul de a potrivi ora de inceput a fiecarui angajat cu procesul sau circadian”, a spus el intr-un e-mail.

Promovarea somnului

Folosind cercetarile sale despre cronotipuri (un termen care descrie daca o persoana este o pasare timpurie sau o bufnita de noapte), Roenneberg a efectuat experimente la o fabrica de masini Volkswagen si la fabrica de otel europeana ThyssenKrup, ambele din Germania. El a ajustat ture de muncitor pentru a se potrivi cu ceasurile corpului lor, oferindu-le mai tarziu turei dupa-amiaza si seara si turei de dimineata. In ambele cazuri, el a constatat ca lucratorii care si-au adaptat programul de lucru la ceasurile lor biologice individuale erau mai productivi, mai sanatosi si mai putin obositi atat la locul de munca, cat si in timpul liber.

Daca nu va mai concentrati asupra timpului, trebuie sa decideti pentru ce rezultate platiti oamenii

Ryan Olson, om de stiinta de la Institutul de stiinte ale sanatatii ocupationale din Oregon, in SUA, a gasit acelasi lucru si pentru lucratorii de birou. „Cu tehnologia de astazi nu exista niciun motiv pentru a avea un program rigid”, a spus el.

Olson a contribuit la realizarea unui studiu de un an al angajatilor americani la o firma internationala de tehnologie a informatiei. Inainte de studiu, angajatii erau de asteptat sa fie in birou pana la aproximativ 8am sau 9am, dar erau, de asemenea, asteptati sa ia apeluri cu colegii din intreaga lume in mijlocul noptii. Pentru a preveni prejudecata timpurie, angajatilor din studiu li s-a oferit libertatea de a lucra cu programe mai flexibile, atata timp cat au produs anumite rezultate, cum ar fi livrarea cu succes a colegilor de echipa sau proiectele finalizate clientilor.

„Daca incetezi sa te concentrezi la timp, trebuie sa decizi pentru ce rezultate platesti oamenii”, a spus el.

Programul de trei luni la care a lucrat Olson a inclus o instruire care i-a invatat pe lucratori sa nu mai judece colegii cu privire la modul in care si-au petrecut timpul si a promovat activitati care le-au permis sa acorde prioritate timpului personal. In cadrul studiului, angajatii au fost incurajati sa faca lucruri precum sa faca comisioane sau sa participe la evenimente la scoala copilului lor la jumatatea zilei. Programul a fost destinat sa ajute oamenii sa isi echilibreze mai bine munca si viata de acasa, dar a oferit oamenilor si o ora suplimentara de somn pentru saptamana, ceea ce se adauga la o saptamana de somn pe an. Olson a spus ca beneficiul unui somn suplimentar a durat la un an de la inceperea studiului, iar compania lucreaza la ce modificari sa puna in aplicare pe termen lung.

„Exista o veche zicala ca somnul este pentru cei slabi”, a spus Olson. Dar acum, „simt ca se intampla o schimbare in care oamenii isi dau seama ca nu ajuta sa ai somn scurtat. Somnul este un subiect despre care companiile doresc sa auda. ”