Categorii
Seo

De ce merita sa fii ursuz si rau

De ce merita sa fii ursuz si rau

(Credit de imagine:

Getty Images

)

A fi rautacios si pesimist te ajuta sa castigi mai mult, sa traiesti mai mult si sa te bucuri de o casnicie mai sanatoasa. Este aproape suficient pentru a pune un zambet pe cele mai groaznice fete.

  • Aceasta poveste este prezentata in colectia „Best of 2016” a BBC Future. Descopera mai multe dintre alegerile noastre. 

Pe scena este un print dragut, cu par flop, fermecator. In afara camerei – sa spunem doar ca are nevoie de mult spatiu personal. Uraste sa fie o celebritate. Ii place sa fie actor. Pentru prietenii fostei sale prietene Elizabeth Hurley, el a fost cunoscut sub numele de „Grumpelstiltskin”.

Hugh Grant poate fi renumit pentru ca este prost si este putin provocator sa lucreze cu el. Dar oare o atitudine morocanoasa ar putea fi secretul succesului sau?

Presiunea de a fi pozitiv nu a fost niciodata mai mare. Fortele culturale au dat nastere unei cautari frenetice a fericirii, producand vanzari de carti de miliarde de dolari, o industrie a casutelor in auto-ajutor si tencuind citate de inspiratie pe internet.

Acum puteti angaja un expert in fericire, va puteti antrena in „atentie” sau puteti cauta satisfactia interioara printr-o aplicatie. Armata SUA isi antreneaza soldatii – peste un milion de oameni – in psihologie pozitiva si optimismul este predat in scolile din Marea Britanie. Intre timp, „indicele fericirii” a devenit un indicator al bunastarii nationale a PIB-ului rival.

Adevarul este ca meditarea la cel mai rau are cateva avantaje clare. Manivelele pot fi negociatori superiori, decidenti mai exigenti si isi pot reduce riscul de a avea un atac de cord. Cinicii se pot astepta la casatorii mai stabile, castiguri mai mari si vieti mai lungi – desi, desigur, vor anticipa contrariul.

Starile de spirit bune, pe de alta parte, prezinta riscuri substantiale – afectarea unitatii dvs., diminuarea atentiei pentru detalii si facandu-va simultan credul si egoist. Pozitivitatea este, de asemenea, cunoscuta pentru a incuraja consumul excesiv de alcool, consumul excesiv si relatiile sexuale nesigure.

Array

Se pare ca Hugh Grant uraste fiecare film in care a fost, chiar daca i-au adus 80 de milioane de dolari (Credit: Rex Features)

In centrul tuturor este notiunea ca sentimentele noastre sunt adaptive: furia, tristetea si pesimismul nu sunt cruzime divina sau pur si simplu ghinion intamplator – au evoluat pentru a servi functii utile si pentru a ne ajuta sa prosperam.  

Ia furie. De la ravnirile obsesive ale lui Newton pana la furia lui Beethoven – care uneori au ajuns la lovituri – se pare ca geniile vizionare vin adesea cu temperamente extrem de scurte. Exista numeroase exemple de gasit in Silicon Valley. Fondatorul Amazon, Jeff Bezos, este renumit pentru izbucnirile si insultele sale furioase (precum „Imi pare rau, mi-am luat pastilele stupide astazi?”), Dar nu l-au oprit sa construiasca o companie de 300 de miliarde de dolari.

Ani de zile, legatura a ramas un mister. Apoi, in 2009, Matthijs Baas de la Universitatea din Amsterdam a decis sa investigheze. El a recrutat un grup de studenti dispusi si s-a apucat de treaba facandu-i sa fie suparati in numele stiintei. Jumatate dintre studenti au fost rugati sa-si aminteasca ceva care ii iritase si sa scrie un scurt eseu despre asta. „Acest lucru i-a facut un pic mai suparati, desi nu erau destul de condusi la crize de furie in toata regula”, spune el. Cealalta jumatate a grupului a fost facuta sa se simta trista.

Apoi, cele doua echipe au fost aruncate una impotriva celeilalte intr-un joc conceput pentru a-si testa creativitatea. Au avut 16 minute sa se gandeasca la cat mai multe moduri posibile de a imbunatati educatia la sectia de psihologie. Dupa cum se astepta Baas, echipa furioasa a produs mai multe idei – cel putin pentru inceput. Contributiile lor au fost, de asemenea, mai originale, repetate de mai putin de 1% din participantii la studiu.

CEO-ul Amazon, Jeff Bezos, are un repertoriu larg de insulte semnatare, cum ar fi „daca aud ideea asta din nou, va trebui sa ma sinucid” (Credit: Getty Images)

In mod crucial, voluntarii furiosi erau mai buni in momentele de inovatie intamplatoare sau asa-numita gandire „nestructurata”. Sa presupunem ca sunteti provocat sa va ganditi la posibile utilizari ale caramizii. In timp ce un ganditor sistematic ar putea sugera zece tipuri diferite de constructii, este nevoie de o abordare mai putin structurata pentru a inventa cu totul o noua utilizare, cum ar fi transformarea ei intr-o arma.

In esenta, creativitatea se rezuma la cat de usor mintea ta este deviata de la o cale de gandire la alta. Intr-o situatie care necesita lupta sau fuga, este usor de vazut cum transformarea intr-un „geniu nebun” literal ar putea salva viata.

„Furia pregateste intr-adevar corpul pentru a mobiliza resursele – iti spune ca situatia in care te afli este rea si iti ofera un impuls energetic pentru a te scoate din ea”, spune Baas.

Pentru a intelege cum functioneaza acest lucru, mai intai trebuie sa ne ocupam de ceea ce se intampla in creier. La fel ca majoritatea emotiilor, furia incepe in amigdala, o structura in forma de migdale responsabila de detectarea amenintarilor la adresa bunastarii noastre. Este extrem de eficient – sa declansezi alarma cu mult inainte ca pericolul sa intre in constientizarea ta constienta. 

Apoi depinde de semnalele chimice din creier sa te enerveze. Pe masura ce creierul este inundat de adrenalina, initiaza o explozie de furie energica pasionata, care dureaza cateva minute. Respiratia si ritmul cardiac accelereaza si tensiunea arteriala creste. Sangele se napusteste spre extremitati, ducand la fata rosie distincta si la venele palpitante ale fruntii pe care oamenii le primesc atunci cand sunt enervati.

Desi se crede ca a evoluat in primul rand pentru a pregati corpul pentru agresiunea fizica, se stie ca acest raspuns fiziologic are alte beneficii, stimuland motivatia si oferind oamenilor furia sa isi asume riscuri mentale.

Beethoven a fost usor frustrat si a aruncat obiecte asupra servitorilor sai (Credit: Shizhao / Wikimedia Commons)

Toate aceste schimbari fiziologice sunt extrem de utile – atata timp cat aveti sansa de a va dezvolta furia luptand un leu sau tipand la colegii de munca. Sigur, s-ar putea sa instrainezi cativa oameni, dar ulterior tensiunea arteriala ar trebui sa revina la normal. Evitarea prostiei are consecinte mai grave.

Notiunea ca sentimentele reprimate pot fi daunatoare pentru sanatatea ta este veche. Filosoful grec Aristotel era un credincios ferm in catharsis (el a inventat sensul modern al cuvantului); vizionand piese tragice, a conjecturat, le-a permis pariorilor sa experimenteze furia, tristetea si vinovatia intr-un mediu controlat. Scotand totul in aer liber, ei ar putea sa se curate de aceste sentimente dintr-o singura data.

Filosofia sa a fost adoptata ulterior de Sigmund Freud, care a sustinut in schimb beneficiile cathartice ale canapelei terapeutului.

Apoi, in 2010, o echipa de oameni de stiinta a decis sa arunce o privire. Acestia au studiat un grup de 644 de pacienti cu boala coronariana pentru a-si determina nivelul de furie, suprimarea furiei si tendinta de a experimenta suferinta si i-au urmat timp de cinci pana la zece ani pentru a vedea ce s-a intamplat in continuare.

Pe parcursul studiului, 20% au prezentat un eveniment cardiac major si 9% la suta au murit. Initial, parea ca atat furia, cat si furia suprimata au crescut probabilitatea de a avea un atac de cord. Dar, dupa ce au controlat alti factori, cercetatorii au realizat ca furia nu a avut niciun impact – in timp ce suprimarea acesteia a crescut sansele de a avea un atac de cord de aproape trei ori.

Inca nu se stie exact de ce se intampla acest lucru, dar alte studii au aratat ca suprimarea furiei poate duce la hipertensiune arteriala cronica.

Si nu toate beneficiile sunt fizice: mania poate ajuta si la negocieri. Un punct decisiv major pentru agresiune este descoperirea ca cineva nu apreciaza interesele dvs. suficient de mult. Implica costuri – amenintarea violentei fizice – si retragerea de beneficii – loialitate, prietenie sau bani – pentru a-i ajuta sa-si vada greseala.

Sprijinul pentru aceasta teorie vine de la fetele pe care le tragem cand suntem furiosi. Cercetarile sugereaza ca nu sunt deloc miscari arbitrare, ci vizeaza in mod specific cresterea fortei noastre fizice in ochii adversarului nostru. Fa-o bine si agresivitatea te poate ajuta sa-ti promovezi interesele si sa iti cresti statutul – este doar un mod antic de negociere.

De fapt, oamenii de stiinta recunosc din ce in ce mai mult ca morocanosul poate fi benefic pentru intreaga gama de abilitati sociale – imbunatatirea abilitatilor lingvistice, a memoriei si a ne face mai convingatori.

Cunoscut acum pentru donarea de peste 28 de miliarde de dolari in scopuri caritabile, Bill Gates a fost candva faimos de usor de maniat. De fapt, furia si altruismul pot fi strans legate (Credit: Getty Images)

„Starile negative arata ca suntem intr-o situatie noua si provocatoare si solicita un stil de gandire mai atent, mai detaliat si mai atent”, spune Joseph Forgas, care studiaza modul in care emotiile ne afecteaza comportamentul de aproape patru decenii. In concordanta cu acest lucru, cercetarile au constatat, de asemenea, ca simtirea usoara in jos ne imbunatateste constientizarea referintelor sociale. In mod fascinant, incurajeaza oamenii sa actioneze intr-un mod mai mult – nu mai putin – corect fata de ceilalti.

Aspra, dar corecta

Desi fericirea este adesea considerata drept intrinsec virtuoasa, emotia nu aduce astfel de beneficii. Intr-un studiu, un grup de voluntari a fost facut sa se simta dezgustat, trist, suparat, temator, fericit, surprins sau neutru si a fost invitat sa joace „jocul ultimatum”.

In joc, primului jucator i se dau niste bani si ii sunt intrebati cum ar dori sa-i imparta intre ei si un alt jucator. Apoi, al doilea jucator decide sa accepte sau nu. Daca sunt de acord, banii sunt impartiti asa cum a propus primul jucator. Daca nu, niciunul dintre jucatori nu primeste bani.

Jocul de ultimatum este adesea folosit ca test al simtului nostru de corectitudine, aratand daca va asteptati sa obtineti o cota de 50-50 sau daca sunteti fericiti ca fiecare persoana sa participe la el insusi. Interesant este faptul ca toate emotiile negative au condus la mai multe respingeri din partea celui de-al doilea jucator, ceea ce ar putea sugera ca aceste sentimente ne sporesc sentimentul de corectitudine si nevoia ca toata lumea sa fie tratata in mod egal.

Inversarea aranjamentului arata ca nici acesta nu este doar un caz de struguri acri. „Jocul dictatorului” are exact aceleasi reguli, cu exceptia faptului ca de data aceasta al doilea jucator nu are niciun cuvant de spus – primesc pur si simplu tot ceea ce primul jucator decide sa nu pastreze. Se pare ca participantii mai fericiti pastreaza mai mult din premiu pentru ei insisi, in timp ce cei cu o dispozitie trista sunt semnificativ mai putin egoisti.

„Oamenii care se simt usor in jos acorda o atentie mai buna normelor si asteptarilor sociale externe si, prin urmare, actioneaza intr-un mod mai corect si mai corect fata de ceilalti”, spune Forgas.

Articolele de ziar optimiste au fost legate de performantele economice slabe in saptamanile urmatoare (credit: Getty Images)

In unele situatii, fericirea prezinta riscuri mult mai grave. Este asociat cu hormonul de alintare, oxitocina, despre care o serie de studii au aratat ca ne reduce capacitatea de a identifica amenintarile. In vremurile preistorice, fericirea ne-ar fi lasat stramosii vulnerabili la pradatori. In viata moderna, ne impiedica sa acordam atentia cuvenita pericolelor, cum ar fi consumul excesiv de alcool, mancarea excesiva si sexul nesigur.

„Fericirea functioneaza ca un stenograma care indica faptul ca suntem in siguranta si nu este necesar sa acordam prea multa atentie mediului”, spune el. Cei aflati intr-o ceata fericita continua pot pierde indicii importante. In schimb, pot depinde excesiv de cunostintele existente – lasandu-le predispuse la erori grave de judecata.

Intr-un studiu, Forgas si colegii de la Universitatea din New South Wales, Australia, au pus voluntarii intr-o dispozitie fericita sau trista, proiectand filme in laborator. Apoi le-a cerut sa judece adevarul miturilor urbane, cum ar fi ca liniile electrice provoaca leucemie sau CIA l-a ucis pe presedintele Kennedy. Cei cu o dispozitie buna erau mai putin capabili sa gandeasca sceptic si erau semnificativ mai creduli.

In continuare, Forgas a folosit un joc de tip shooter la prima persoana pentru a testa daca dispozitiile bune ar putea, de asemenea, sa determine oamenii sa se bazeze pe stereotipuri. Dupa cum a prezis, cei cu o dispozitie buna au mai multe sanse sa vizeze tinte purtand turbane.

Dintre toate emotiile pozitive, optimismul cu privire la viitor poate avea cele mai ironice efecte. La fel ca fericirea, fanteziile pozitive despre viitor pot fi profund motivante. „Oamenii se simt impliniti, se relaxeaza si nu investesc efortul necesar pentru a realiza de fapt aceste fantezii pozitive si vise”, spune Gabriele Oettingen de la Universitatea din New York.

Absolventii care fantezeaza despre succesul la locul de munca ajung sa castige mai putin, de exemplu. Pacientii care viseaza sa devina mai buni fac o recuperare mai lenta. In numeroase studii, Oettingen a aratat ca, cu cat gandirea ta este mai doritoare, cu atat este mai putin probabil ca una dintre acestea sa devina realitate. „Oamenii spun„ viseaza-l si vei primi ”- dar asta este problematic”, spune ea. Gandurile optimiste pot, de asemenea, sa-i elimine pe cei obezi sa piarda in greutate si sa-i faca pe fumatori sa aiba mai putine sanse de a plati sa renunte.

Pesimism defensiv

Poate cel mai ingrijorator, Oettingen considera ca si riscurile pot opera la nivel social. Cand a comparat articolele din ziarul USA Today cu performantele economice o saptamana sau o luna mai tarziu, a constatat ca, cu cat continutul este mai optimist, cu atat performanta a scazut. Apoi, a analizat adresele de deschidere a presedintiei – si a constatat ca mai multe discursuri pozitive au prezis o rata mai mica a ocuparii fortei de munca si a PIB-ului in timpul mandatului lor.

Combinati aceste constatari deranjante cu tendinta de optimism – tendinta de a crede ca sunteti mai putin expusi riscului ca lucrurile sa mearga prost decat ceilalti oameni – si cereti probleme. In schimb, s-ar putea sa doriti sa luati in considerare aruncarea ochelarilor in nuante de trandafir si adoptarea unei perspective de sticla pe jumatate goale. „Pesimismul defensiv” implica utilizarea Legii lui Murphy, inevitabilitatea cosmica ca orice poate merge prost, va merge prost. Prin anticiparea celui mai rau, poti fi pregatit atunci cand se intampla de fapt.

Functioneaza asa. Sa presupunem ca tii o discutie la serviciu. Tot ce trebuie sa faceti este sa va ganditi la cele mai proaste rezultate posibile – sa va impiedicati in drumul spre scena, sa pierdeti stick-ul de memorie care contine diapozitivele dvs., dificultati de computer, intrebari incomode (pesimistii cu adevarat impliniti vor putea sa se gandeasca la multe, multe altele) ) – si tine-le in minte. Apoi trebuie sa va ganditi la cateva solutii.

Psihologul Julie Norem de la Wellesley College, Massachusetts, este un pesimist expert. „Sunt putin stangace, mai ales cand sunt anxios, asa ca am grija sa port pantofi cu toc. Ajung acolo devreme pentru a extinde scena si a ma asigura ca nu exista corzi sau alte lucruri de impiedicat. De obicei, am mai multe copii de rezerva pentru diapozitivele mele: pot sustine discutia fara ele, daca este necesar, trimit o copie prin e-mail organizatorilor, le port o copie pe o unitate flash si imi aduc propriul laptop pentru utilizare … ”, spune ea. Doar paranoicii supravietuiesc, dupa cum se spune.

Asadar, data viitoare cand cineva iti spune sa te „inveseli” – de ce sa nu le spui cum iti imbunatatesti sentimentul de corectitudine, reducand somajul si salvand economia mondiala? Veti avea ultimul ras – chiar daca este un pufnit obosit, cinic.

Alaturati-va peste 600.000 de fani viitori, placandu-ne pe Facebook sau urmariti-ne pe Twitter , Google+ , LinkedIn si Instagram .

Daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Daca ai citit doar 6 lucruri in aceasta saptamana”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Earth, Culture, Capital, Travel si Auto, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.