Categorii
Seo

Cum sa va planificati ziua pentru a obtine cele mai bune beneficii din creier

Cum sa va planificati ziua pentru a obtine cele mai bune beneficii din creier

Creierele noastre functioneaza diferit pe masura ce ziua progreseaza – deci ar trebui sa programati sarcini dificile in consecinta?

O

Creierele noastre nu sunt masini perfecte, care functioneaza fara probleme. Raspunsurile noastre fizice la evenimentele zilei nu sunt consecvente in orice moment. Intuitiv, probabil ca sunteti constient de faptul ca aveti o scadere a concentratiei dupa ce ati mancat. Dar raspunsurile noastre neurologice fluctueaza mult mai mult decat doar intr-o cadere post-pranz.

Cum putem cauta semne ca creierul nostru se schimba la locul de munca? Si daca ai sti cand ai ajuns la performantele de varf, ti-ai planifica ziua altfel? Acordand atentie diferentelor neurologice, poti sa-ti joci creierul pentru a fi un lucrator mai bun?

Programeaza stresul pentru dimineata

Dovezile sugereaza ca, daca nu sunteti in mod natural un tip de dimineata, cel mai bine este sa nu incercati sa va fortati sa fiti unul. In ciuda predicarii unor lideri de afaceri celebri si a unora dintre regimurile de fitness mai extreme ale celebritatilor, schimbarea tiparului de somn nu duce neaparat la o performanta mai buna daca nu face parte din ritmul tau natural.

Somnolenta, vigilenta, memoria pe termen scurt si chiar performanta la exercitii sunt toate legate de ritmul temperaturii corpului (Credit: Alamy)

Cu toate acestea, dimineata este inca o parte foarte importanta a zilei. Un studiu al muncitorilor japonezi a constatat ca raspundem mai bine la evenimentele stresante de dimineata. Muncitorilor li s-a prezentat un test de stres fie la doua ore, fie la 10 ore dupa trezire, pentru a reprezenta indeplinirea unei sarcini stresante fie primul lucru in ziua de lucru, fie ultimul lucru inainte de a parasi biroul.

Array

Studiul a constatat ca nivelurile de cortizol ale lucratorilor au crescut semnificativ dupa testul timpuriu, dar nu si dupa cel tarziu.

„Cortizolul joaca un rol important pentru protejarea corpului nostru”, spune Yujiro Yamanaka, profesor de la Universitatea Hokkaido din Japonia. „Cortizolul este principalul hormon implicat in raspunsul la lupta sau fuga”.

Fara eliberarea cortizolului, parti importante ale raspunsului la lupta sau fuga nu se intampla. Cortizolul regleaza tensiunea arteriala, de exemplu, si creste, de asemenea, nivelul zaharului din sange. Acest lucru va asigura ca, atunci cand sunteti stresati, nu va simtiti panicati, ci aveti prezenta mintii si a energiei pentru a face ceva in acest sens.

De asemenea, hormonul restabileste echilibrul dupa un eveniment stresant, ceea ce inseamna ca veti putea sa va asezati mai bine dupa o dimineata cu presiune ridicata. Daca a avut loc seara, s-ar putea sa te joci in mintea ta.

Evenimentele stresante repetate la sfarsitul zilei ar putea duce, de asemenea, la probleme de sanatate pe termen lung, cum ar fi obezitatea si diabetul de tip 2, precum si depresia, avertizeaza Yamanaka. „Daca ai putea evita evenimentele stresante seara, ar fi bine sa faci sarcini stresante dimineata.”

Gaseste-ti varful dupa-amiezii

Nivelurile de cortizol ar putea fi mai mari dimineata pentru a ne ajuta sa facem fata mai bine inceputurilor timpurii. „Nu toti oamenii sunt mai eficienti dimineata”, spune Cristina Escribano Barreno, psiholog de la Universitatea Complutense din Madrid. „Ziceri precum„ pasarea timpurie prinde viermele ”scoate la iveala faptul ca viata noastra profesionala este orientata spre dimineata, astfel incat oamenii care prefera dimineata au un avantaj.”

A fi o persoana dimineata sau seara este influentat de o multime de lucruri: varsta, sex, factori sociali si de mediu. Corpul nostru ne pregateste pentru stresul zilei la scurt timp dupa trezire – asa ca, desi aveti acest avantaj chimic, cel mai bine este sa profitati la maximum.

Cu toate acestea, pentru unele sarcini, corpul nostru are nevoie de ceva timp pentru a ne pune la curent. Performanta in sarcini simple, cum ar fi aritmetica mentala, se coreleaza cu temperatura centrala a corpului – cu cat temperatura este mai mare, cu atat performanta este mai buna.

In general, corpurile noastre sunt cele mai calde la inceputul serii – deci ar putea fi cel mai bine sa amanam sarcinile mentale simple pana atunci. Acest ritm zilnic este controlat de ceasul nostru circadian, ceea ce inseamna ca preferinta noastra pentru cresterea devreme sau tarziu are un efect mic asupra acestui tipar.

„In dimineata oamenilor, acest varf apare putin mai devreme, iar seara in oameni apare putin mai tarziu”, spune Konrad Jankowski, psiholog de la Universitatea din Varsovia, Polonia. „Dar, in general, aceasta diferenta de timp nu este izbitoare – maximum [de] cateva ore.”

Situatiile de munca stresante ar trebui sa fie prioritare mai devreme in ziua dvs., oferindu-va cea mai buna oportunitate de a va stabili inapoi la munca dupa aceea (Credit: Alamy)

Temperaturile mai mari ale corpului, cauzate de modificari zilnice normale, cresc activitatea metabolica in cortexul cerebral. Acest lucru accelereaza procesele cognitive. „Unele studii au aratat ca temperatura creierului mai mare este legata de transmiterea sinaptica mai rapida”, spune Jankowski. „Cresterile artificiale ale temperaturii corpului pot creste, de asemenea, performanta, dar numai pana la niveluri putin mai mari de 37 de grade Celsius. Un creier care fierbe nu ar functiona bine. ”

Somnolenta, vigilenta, memoria pe termen scurt si chiar performanta la efort sunt toate legate de ritmul temperaturii corpului, spune Jankowski. Dar asta nu inseamna neaparat ca temperatura afecteaza in mod direct toate aceste procese.

„Este mai degraba ceasul circadian care afecteaza temperatura si alte functii, astfel incat, pe baza profilului nostru de temperatura, ne putem prezice performanta. De exemplu, avem un risc crescut de accidente atunci cand somnolenta ridicata si vigilenta scazuta apar dimineata devreme, cand temperaturile corpului nostru sunt scazute. ”

Respecta-ti ciclul de somn

Pentru sarcini mai complexe, totusi, cel mai bun moment al zilei depinde mult mai mult de faptul daca sunteti o persoana de dimineata sau de seara. Ceea ce este cel mai important este sa te izolezi de distrageri – si cel mai bine este sa faci acest lucru intr-un mod care sa se potriveasca ciclului tau de somn.

„In conditii de viata reala, oamenii care au nevoie sa indeplineasca sarcini foarte complexe care necesita separarea de distrageri aleg deseori ore extreme, cand restul lumii doarme”, adauga Jankowski. „Pentru oamenii de dimineata, aceasta ar fi dimineata devreme inainte ca altii sa fie treji. Pentru oamenii de seara, acesta ar fi momentul in care altii dorm deja ”.

Este sigur sa spunem ca situatiile de lucru stresante, cum ar fi prezentarile sau gestionarea conflictelor, ar trebui sa fie prioritare mai devreme in ziua dvs., oferindu-va cea mai buna oportunitate de a va stabili inapoi la munca dupa aceea. Acest lucru va ofera timp sa va concentrati asupra unor sarcini mai solitare care necesita concentrare mentala mai tarziu in timpul zilei, dar permiteti-va un pic de flexibilitate, in functie de faptul daca va cunoasteti ca sunteti o persoana dimineata sau seara.

Se pare ca cel mai bun mod de a-ti pregati creierul pentru ziua de munca ar putea fi din confortul propriului tau pat.

Pentru a comenta aceasta poveste sau orice altceva ati vazut pe BBC Capital, va rugam sa accesati    pagina noastra de Facebook sau sa ne trimiteti un mesaj pe Twitter .

Daca ti-a placut aceasta poveste, inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com   numit „Daca ai citit doar 6 lucruri in aceasta saptamana”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Capital and Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.