Categorii
Seo

Cinci moduri in care stiinta va poate imbunatati concentrarea

Cinci moduri in care stiinta va poate imbunatati concentrarea

Oricine a incercat sa se concentreze pe o lucrare dificila sau plictisitoare va sti cat de greu poate fi, dar stiinta are cateva descoperiri contra-intuitive care ar putea ajuta.

Poate mai important, insa, multe dintre aceste sfaturi nu prea au legatura cu ceea ce descopera psihologii despre modul in care functioneaza mintea umana.

Multe dintre lucrurile pe care credem ca ar trebui sa le facem pentru a ne ajuta sa ne concentram functioneaza efectiv impotriva modului in care creierul nostru functioneaza in mod natural. Deci, ce putem invata din stiinta focalizarii pentru a face mai mult si sa functionam vreun sfat comun?

In afara zonei

Ar putea parea contra-intuitiv, dar sa-ti permiti mintea sa rataceasca poate fi una dintre cele mai bune abordari daca te straduiesti sa te concentrezi. Exista o intelegere tot mai mare in randul psihologilor ca petrecem o groaznica vreme visand cu ochii in afara – aproape 50% din timp prin unele masuri. Acest lucru i-a determinat pe unii psihologi sa sugereze ca ratacirea mintii nu este atat o eroare, cat mai degraba o parte cheie a sistemului in sine, care poate ajuta creierul nostru sa functioneze.

Daca iti petreci jumatate din timp visand, ar putea fi o idee sa-ti programezi la timp (Credit: Alamy)

Privirea asupra creierului in sine poate ajuta la dezvaluirea faptului ca atentia noastra scade dintr-un motiv intemeiat. Concentrarea necesita o retea de regiuni ale creierului, inclusiv cortexul frontal, care este responsabil pentru rezistenta distragerilor si controlul impulsului nostru natural de a face ceva mai distractiv. Mentinerea functionarii acestei retele necesita mai multa energie decat grupul de regiuni ale creierului care sunt active atunci cand nu ne gandim la nimic in special.

Array

Inevitabil, la un moment dat in timpul zilei, ramanem fara abur si atunci apare mintea ratacitoare.

Deci, daca se va intampla, atunci de ce sa nu-l programam la un moment convenabil? Paul Seli, psiholog la Universitatea Harvard, a facut distinctia intre ratacirea deliberata si accidentala a mintii si spune ca doar genul accidental este rau pentru a face lucruri. Oamenii care isi doresc sa viseze cand stiu ca nu va conta – atunci cand fac administratori fara minte, de exemplu, sufera mai putin decat cei carora le-a trecut mintile fara sa spuna, spune Seli.

„Daca sarcina este usoara, ratacirea intentionata a mintii probabil nu va duce la costuri de performanta, dar ar trebui sa le ofere oamenilor posibilitatea de a profita de avantajele ratacirii mintii, cum ar fi rezolvarea problemelor si planificarea”, spune el. 

Acest lucru sugereaza ca a-ti lasa in mod deliberat mintea din carlig din cand in cand ar putea plati dividende.

„Ganditi-va la ceva fara legatura, poate rezolvati altceva pe care l-ati avut in minte si apoi reveniti la sarcina voastra”, sugereaza Seli.

Acordandu-va permisiunea de a va gandi la orice, in afara de munca, nu numai ca va indepartati vina din mintea ratacirii, ci va ajuta sa bifati cateva lucruri din lista de sarcini mentale care a cauzat ratacirea mintii in primul rand.

Tarnosi mangalul

Un studiu a recomandat ca locurile de munca ar trebui sa incurajeze o cultura mai „jucausa” – pauze video obligatorii pentru pisici, poate? (Credit: Alamy)

Videoclipurile amuzante despre pisici sunt adesea vazute ca distragerea suprema pentru amanatori, dar unii psihologi cred ca s-ar putea sa ne ajute sa ne puna in starea mentala potrivita pentru a continua munca.

Acest lucru se datoreaza faptului ca, indiferent cat de mult iti iubesti slujba, a te concentra asupra a ceva dificil necesita vointa. Potrivit unui studiu recent, o modalitate buna de a va spori rezervele de vointa este sa radeti bine. In experimente, oamenii care au urmarit un videoclip amuzant au incercat mai mult si mai greu sa completeze un puzzle imposibil decat un grup de control de oameni care au urmarit un videoclip care a fost relaxant, dar nu amuzant. Studiul a concluzionat ca umorul completeaza rezervele noastre atat de eficient incat locurile de munca ar trebui sa incurajeze o cultura mai „ludica”.

„Crearea unei culturi a distractiei in echipa ta – unde gasesti in mod deliberat ceva amuzant de care sa razi, cum ar fi un e-mail amuzant sau un videoclip YouTube ar fi o modalitate de a te ajuta sa-ti cresti productivitatea muncii”, spune David Cheng, cercetator de conducere la Universitatea Nationala Australia din Canberra, care a condus cercetarea. „Bineinteles ca nu este un cec necompletat pentru a viziona videoclipuri cu pisici toata ziua, dar este util sa faci o pauza ocazionala pentru a glumi, mai ales cand te simti foarte obosit”.

Fa-o mai grea

Pentru a va concentra corespunzator trebuie sa scapati de toate distractiile externe, nu? De fapt, conform unei teorii influente a atentiei, opusul este adevarat.

Nilli Lavie, psiholog la University College London, a venit cu ceea ce ea numeste „Teoria sarcinii” in 1995. Ideea este ca exista o limita a cantitatii de informatii din lumea exterioara pe care creierul nostru le poate procesa in orice moment – odata dintre aceste „sloturi” de procesare au fost completate, sistemul de atentie al creierului incepe sa decida ce sa se concentreze.

Nu va puteti vedea biroul sub toata mizeria? Experimentele lui Lavie sugereaza ca sunteti pe ceva (Credit: Alamy)

Experimentele lui Lavie sugereaza ca ar fi mai bine sa lucram nu intr-un mediu curat, ordonat si tacut, ci in cele care sunt dezordonate si confuze. Functioneaza pentru ca odata ce toate sloturile perceptive au fost preluate, creierul trebuie sa-si revarsa toate energiile pentru a se concentra pe cea mai importanta sarcina. Distragerea atentiei pur si simplu este eliminata.

Cu toate acestea, problema cu punerea in practica consta in gasirea tipului corect de distragere a atentiei si mentinerea acesteia pe partea dreapta a faptului ca este coplesitoare. Exista cateva aplicatii, cum ar fi ommwriter sau focus @ will, care adauga distractii vizuale sau muzicale la comanda, dar pana acum niciuna nu a fost testata in studiile stiintifice si este posibil sa nu fie mai buna decat sa puneti radioul in functiune.

Cheia este sa-ti oferi mintii suficient cat sa faci, astfel incat creierul tau sa nu aiba sansa sa caute stimulare in alta parte. Pentru majoritatea oamenilor ar putea fi un caz de incercare si eroare sa gaseasca ceea ce functioneaza pentru ei, dar din moment ce examinarea distragerilor poate fi obositoare, poate ca aceasta este una de utilizat cu usurinta, atunci cand toate celelalte au esuat.

Nu mai munci

Cand va confruntati cu asta, a lua o pauza ar putea fi ultimul lucru pe care il aveti in minte. Dar exista o cantitate imensa de dovezi care sugereaza ca de fapt va poate ajuta sa faceti mai mult. Provocarea consta in a stabili cand sa faci o pauza, cat timp si ce sa faci cu acele perioade de nefunctionare.

Unele studii datand din anii 1990 sugereaza ca, din cauza variatiilor naturale ale ciclului nostru de vigilenta, ne putem concentra nu mai mult de 90 de minute inainte de a avea nevoie de o pauza de 15 minute.

Alte studii au descoperit ca chiar si o micro-pauza de cateva secunde va functiona, cu conditia sa fie o distragere totala – in studii, oamenii au facut cateva secunde de aritmetica mentala, deci este posibil sa trebuiasca sa faceti ceva mai intens decat sa priviti din fereastra.

Pentru cei care se pot desprinde de la tastaturi, un jogging in aer liber ar putea face truc (Credit: Getty Images)

Exercitiul fizic este un lucru bun de facut in pauza dvs., deoarece pare sa creeze creierul, punandu-l intr-o stare mai buna pentru a le intoarce, in special, conform acestui studiu, daca il urmati cu o bautura cu cofeina. Luati-va exercitiul in aer liber si obtineti un impuls suplimentar – petrecerea timpului in natura este suspectata de mult timp pentru a imbunatati capacitatea oamenilor de a se concentra.

Meditatia este o alta optiune. Exista dovezi din ce in ce mai mari ca meditatorii experimentati au un control mai bun asupra resurselor lor de atentie decat cei care nu mediteaza si sunt mult mai priceputi sa observe cand este timpul pentru o pauza.

Daca toate acestea suna putin consumatoare de timp, vestea buna este ca, cu sau fara exercitii fizice, o doza rapida de cofeina imbunatateste memoria, timpul de reactie si atentia pe termen scurt. Deci, oricum alegeti sa faceti pauza, opriti-va intotdeauna pentru a pune fierbatorul pe masura ce va intoarceti la birou.

Nu faci exercitii fizice? Cofeina poate oferi o solutie pe termen scurt (Credit: Alamy)

Nu incerca atat de mult

Cand trebuie sa va concentrati pentru perioade lungi, mai putin este mai mult, conform studiilor realizate de Joe DeGutis si Mike Esterman la Laboratorul de atentie si invatare din Boston din Massachusetts. In experimentele de imagistica a creierului, au descoperit ca cea mai reusita strategie pentru a ramane pe curs a fost sa se concentreze o vreme si apoi sa ia o scurta pauza inainte de a reveni la concentrare. Oamenii care au incercat sa fie „aprinsi” tot timpul au facut mai multe greseli in ansamblu.

In mod similar, cercetarile efectuate de Christian Olivers de la Universitatea Vrije din Amsterdam au constatat ca resursele de atentie ale oamenilor s-au extins putin mai mult atunci cand li s-a spus pur si simplu sa se intoarca si sa se gandeasca la altceva in loc sa se concentreze pe deplin.

Acesta, de fapt, poate fi rezultatul cel mai util al tuturor cercetarilor de concentrare. Cu cat stim mai multe despre creier, cu atat este mai clar ca stresul este dusmanul concentrarii. Deci, faceti-va timp pentru a face tot ce este necesar pentru a va simti mai linistiti si mai stapani si, cu noroc, munca va avea grija de ea insasi.

Caroline Williams este jurnalista stiintifica si autora a cartii Override: My quest to go beyond training of brain and take control of my mind .

Pentru a comenta aceasta poveste sau orice altceva ati vazut pe BBC Capital, va rugam sa accesati  pagina noastra de Facebook sau sa ne trimiteti un mesaj pe Twitter .