Categorii
Seo

Cazul convingator pentru a lucra mult mai putin

Cazul convingator pentru a lucra mult mai putin

Stapanirea „odihnei active” este mult mai dificila decat pare, dar exista motive intemeiate pentru care ar trebui sa continuam sa lucram la asta.

W

Cand m-am mutat la Roma din Washington, DC, o priveliste m-a izbit mai mult decat orice coloana veche sau mare bazilica: oamenii nu faceau nimic.

As zari frecvent femeile in varsta aplecandu-se pe ferestrele lor, uitandu-se la oamenii care trec pe dedesubt sau la familiile din plimbarile lor de seara, oprindu-se din cand in cand pentru a saluta prietenii. Chiar si viata de birou s-a dovedit diferita. Uitati de sandvisul grabit de la birou. Veniti la pranz, restaurantele sunt pline de profesionisti care se pregatesc de mese adecvate.

Desigur, de cand marii turisti au inceput sa-si scrie observatiile in secolul al XVII-lea, cei din afara au stereotipiat ideea „indolentei” italiene. Si nu este intreaga poveste. Aceiasi prieteni care se indreptau cu scuterele spre casa pentru un pranz pe indelete se intorceau adesea la birou sa lucreze pana la ora 20:00.

Conform legii, fiecare tara a Uniunii Europene are cel putin patru saptamani de concediu platit, iar in Italia exista inca 10 sarbatori publice (Credit: Getty Images)

Chiar si asa, credinta aparenta in echilibrarea muncii grele cu il dolce far niente, dulceata de a nu face nimic, m-a frapat intotdeauna. La urma urmei, a nu face nimic pare a fi opusul de a fi productiv. Iar productivitatea, indiferent daca este creativa, intelectuala sau industriala, este ultima utilizare a timpului nostru.

Dar pe masura ce ne umplem zilele cu tot mai multe „activitati”, multi dintre noi constatam ca activitatea non-stop nu este apoteoza productivitatii. Este adversarul sau.

Cercetatorii invata ca nu inseamna doar ca munca pe care o producem la sfarsitul unei zile de 14 ore este de o calitate mai slaba decat atunci cand suntem proaspeti. Acest model de lucru submineaza, de asemenea, creativitatea si cunoasterea noastra. De-a lungul timpului, ne poate face sa ne simtim bolnavi din punct de vedere fizic – si chiar, ironic, ca si cum nu am avea un scop.

Cand Suedia a experimentat recent cu zile de lucru de sase ore, a constatat ca angajatii aveau o sanatate si o productivitate mai bune (Credit: Alamy)

Ce activitati fara minte iti inspira cele mai bune idei? Distribuiti povestea dvs. pe pagina noastra de Facebook.

Array

Ganditi-va la munca mentala ca facand flotari, spune Josh Davis, autorul cartii Two Awesome Hours. Spune ca vrei sa faci 10.000. Cel mai „eficient” mod ar fi sa le faci pe toate simultan fara pauza. Stim insa instinctiv ca este imposibil. In schimb, daca am face doar cateva la un moment dat, intre alte activitati si ne-am intinde pe parcursul saptamanilor, atingerea a 10.000 ar deveni mult mai fezabila.

„Creierul seamana foarte mult cu un muschi in acest sens”, scrie Davis. „Stabiliti conditiile gresite prin munca constanta si putem realiza putin. Stabiliti conditiile potrivite si probabil ca este putin ce nu putem face. ”

Fa sau mori

Totusi, multi dintre noi tindem sa ne gandim la creierul nostru nu ca muschi, ci ca pe un computer: o masina capabila de munca constanta. Nu numai ca este neadevarat, ci sa ne impingem la munca ore in sir fara pauza poate fi daunator, spun unii experti.

„Ideea ca va puteti intinde la nesfarsit timpul de concentrare profunda si timpul de productivitate la aceste limite arbitrare este cu adevarat gresita. Se auto-invinge ”, spune cercetatorul de stiinta Andrew Smart, autorul Autopilot. „Daca va puneti in mod constant in aceasta datorie cognitiva, in care fiziologia dvs. spune„ Am nevoie de o pauza ”, dar continuati sa va impingeti, veti obtine acest raspuns de stres la nivel scazut, care este cronic – si, in timp, extraordinar de periculos”.

Un studiu a constatat ca oamenii de afaceri care au luat mai putine vacante la varsta mijlocie aveau mai multe sanse sa moara mai devreme si sa aiba o stare de sanatate mai slaba la batranete (Credit: Getty Images)

Atat de raspandita este problema mortii prin suprasolicitare in Japonia, incat familia victimei primeste o compensatie guvernamentala de aproximativ 20.000 de dolari pe an (credit: Getty Images)

Sarbatorile pot, de asemenea, sa dea roade.

Un studiu realizat pe mai mult de 5.000 de muncitori americani cu norma intreaga a constatat ca persoanele care isi luau mai putin de 10 din zilele de vacanta platite pe an aveau putin mai mult decat o sansa de unu la trei de a obtine o crestere a salariului sau un bonus pe parcursul a trei ani. Oameni care au durat mai mult de 10 zile? O sansa doi din trei.

Provenienta productivitatii

Este usor de crezut ca eficienta si productivitatea sunt o obsesie complet noua. Dar filosoful Bertrand Russell nu ar fi fost de acord.

„Se va spune ca, desi putin timp liber este placut, barbatii nu ar sti cum sa-si umple zilele daca ar avea doar patru ore de munca din cele 24”, scria Russell in 1932, adaugand: „nu ar fi fost adevarat in orice perioada anterioara. A existat anterior o capacitate de distractie si joaca care a fost intr-o oarecare masura inhibata de cultul eficientei. Omul modern crede ca totul ar trebui facut de dragul altceva si niciodata de dragul sau. ”

Acestea fiind spuse, unii dintre cei mai creativi si productivi oameni din lume si-au dat seama de importanta de a face mai putin. Aveau o etica de munca puternica – dar au ramas si dedicati odihnei si jocului.

„Lucrati la un singur lucru pana la sfarsit”, a scris artistul si scriitorul Henry Miller in cele 11 porunci ale sale despre scris. „Opreste-te la ora stabilita! … Pastreaza-ti omul! Vedeti oameni, mergeti in locuri, beti daca aveti chef ”.  

Chiar si tatal fondator al SUA, Benjamin Franklin, un model de harnicie, si-a dedicat mari portiuni din timpul sau sa fie inactiv. In fiecare zi avea o pauza de pranz de doua ore, seri gratuite si o noapte plina de somn. In loc sa lucreze non-stop la cariera sa de tipograf, care a platit facturile, a petrecut „cantitati uriase de timp” pentru hobby-uri si socializare. „De fapt, chiar interesele care l-au indepartat de profesia sa principala au dus la atatea lucruri minunate pentru care este cunoscut, cum ar fi inventarea sobei Franklin si a paratrasnetului”, scrie Davis.

Filosoful Bertrand Russell a scris: „Americanii au nevoie de odihna, dar nu o stiu”. (Credit: Getty Images)

Chiar si la nivel global, nu exista o corelatie clara intre productivitatea unei tari si timpul mediu de lucru. De exemplu, cu o saptamana de lucru de 38,6 ore, angajatul mediu din SUA lucreaza cu 4,6 ore pe saptamana mai mult decat un norvegian. Insa, in functie de PIB, lucratorii norvegieni contribuie cu echivalentul a 78,70 USD pe ora – comparativ cu cei 69,60 USD din SUA.

In ceea ce priveste Italia, acea casa a il dolce far niente? Cu o saptamana medie de lucru de 35,5 ore, produce cu aproape 40% mai mult pe ora decat Turcia, unde oamenii lucreaza in medie 47,9 ore pe saptamana. Are chiar marginea Regatului Unit, unde oamenii lucreaza 36,5 ore.

Se pare ca toate aceste pauze de cafea nu sunt atat de rele.

Unda creierului

Motivul pentru care avem zile de lucru de opt ore este ca firmele au descoperit ca reducerea orelor angajatilor a avut efectul invers pe care il asteptau: le-a crescut productivitatea.

In timpul Revolutiei Industriale, zilele de 10 pana la 16 ore erau normale. Ford a fost prima companie care a experimentat cu o zi de opt ore – si a constatat ca lucratorii sai au fost mai productivi nu numai pe ora, ci in general. In termen de doi ani, marjele lor de profit s-au dublat.

Inventatorul si omul de stiinta Benjamin Franklin au efectuat experimente pentru a descoperi faptele necunoscute despre natura fulgerului si a electricitatii (Credit: Getty Images)

Acest lucru pare confirmat de modul in care se comporta oamenii in timpul zilei de lucru. Un sondaj efectuat pe aproape 2.000 de angajati la birou cu norma intreaga din Marea Britanie a constatat ca oamenii au fost productivi doar 2 ore si 53 de minute intr-o zi de opt ore. Restul timpului a fost petrecut verificand retelele de socializare, citind stirile, purtand discutii cu colegii fara legatura cu munca, mancand – si chiar cautand noi locuri de munca.

Ne putem concentra pentru o perioada de timp si mai scurta atunci cand ne impingem la limita capacitatilor noastre. Cercetatori precum psihologul Universitatii din Stockholm K Anders Ericsson au descoperit ca, atunci cand ne angajam in genul de „practica deliberata” necesara pentru a stapani cu adevarat orice abilitate, avem nevoie de mai multe pauze decat credem. Majoritatea oamenilor pot rezista doar o ora fara a se odihni. Si multi din top, precum muzicieni de elita, autori si sportivi, nu dedica niciodata mai mult de cinci ore pe zi in mod constant mestesugului lor.

Cealalta practica pe care o impartasesc? „Tendinta lor crescuta de a lua somnuri recuperatoare”, scrie Ericsson – un mod, desigur, de a se odihni atat pe creier, cat si pe corp.

Alte studii au constatat, de asemenea, ca luarea unor pauze scurte dintr-o sarcina i-a ajutat pe participanti sa-si mentina concentrarea si sa continue performantele la un nivel ridicat. Nerespectarea pauzelor le-a inrautatit performanta.

Virginia Woolf a scris: „Nu a vrut sa se miste sau sa vorbeasca. A vrut sa se odihneasca, sa se aplece, sa viseze. Se simtea foarte obosita” (Credit: Getty Images)

Odihna activa

Dar „odihna”, asa cum subliniaza unii cercetatori, nu este neaparat cel mai bun cuvant pentru ceea ce facem atunci cand credem ca nu facem nimic.

Asa cum am scris mai devreme, partea creierului care se activeaza atunci cand nu faceti nimic, cunoscuta sub numele de retea in mod implicit (DMN), joaca un rol crucial in consolidarea memoriei si in vizualizarea viitorului. De asemenea, zona creierului se activeaza atunci cand oamenii ii urmaresc pe ceilalti, se gandesc la ei insisi, fac o judecata morala sau proceseaza emotiile altora.

Cu alte cuvinte, daca aceasta retea ar fi oprita, s-ar putea sa ne straduim sa ne amintim, sa prevedem consecinte, sa intelegem interactiunile sociale, sa ne intelegem, sa actionam etic sau sa empatizam cu ceilalti – toate lucrurile care ne fac nu doar functionale la locul de munca, ci si in viata.

„Te ajuta sa recunosti importanta mai profunda a situatiilor. Te ajuta sa dai sens lucrurilor. Cand nu dai sens lucrurilor, reactionezi si actionezi in acest moment si esti supus multor tipuri de comportamente si credinte dezadaptative cognitive si emotionale ”, spune Mary Helen Immordino-Yang, neurolog cercetator la Brain and Creativity Institute de la Universitatea din California de Sud.

De asemenea, nu am putea veni cu idei sau conexiuni noi. Locul de nastere al creativitatii, DMN se aprinde atunci cand creati asociatii intre subiecte aparent fara legatura sau cand veniti cu idei originale. Este, de asemenea, locul unde pandesc momentele tale „ah-ha” – ceea ce inseamna ca, cum ar fi Arhimede, ai ultima ta idee buna in timp ce te afli la baie sau la plimbare, ai biologia ta de multumit.

Poate cel mai important dintre toate, daca nu ne luam timp sa ne indreptam atentia spre interior, pierdem un element crucial al fericirii.

„Facem doar lucruri fara sa-i dam sens mult timp”, spune Immordino-Yang. „Cand nu aveti capacitatea de a va incorpora actiunile intr-o cauza mai larga, ele se simt fara scop in timp si goale si nu sunt conectate la sentimentul vostru mai larg de sine. Si stim ca a nu avea un scop in timp este legat de a nu avea o sanatate psihologica si fiziologica optima. ”

Chiar si tricotatul ar putea ajuta creierul sa-si revina din activitatea non-stop (Credit: Alamy)

Minte de maimuta

Dar, dupa cum stie oricine a incercat meditatia, a nu face nimic este surprinzator de dificil. Cati dintre noi, dupa 30 de secunde de nefunctionare, ajung la telefoanele noastre?

De fapt, ne face atat de incomod incat am prefera sa ne facem rau. Literalmente. In 11 studii diferite, cercetatorii au descoperit ca participantii ar prefera sa faca orice – chiar sa se administreze singuri socuri electrice – in loc de nimic. Si nu parca li s-ar fi cerut sa stea nemiscati mult timp: intre sase si 15 minute.

Vestea buna este ca nu trebuie sa faceti absolut nimic pentru a obtine beneficii. Este adevarat ca odihna este importanta. Dar la fel este si reflectarea activa, mestecarea unei probleme pe care o aveti sau gandirea la o idee.

De fapt, tot ceea ce necesita vizualizarea rezultatelor ipotetice sau scenarii imaginate – cum ar fi discutarea unei probleme cu prietenii sau pierderea intr-o carte buna – ajuta, de asemenea, spune Immordino-Yang. Daca aveti un scop, chiar va puteti implica DMN daca va uitati la retelele sociale.

„Daca te uiti doar la o fotografie frumoasa, este dezactivata. Dar, daca faceti o pauza si va permiteti sa analizati pe larg povestea mai larga a motivului pentru care acea persoana din fotografie se simte asa, realizand o naratiune in jurul ei, atunci este posibil sa activati acele retele ”, spune ea.

De asemenea, nu dureaza mult timp pentru a anula efectele daunatoare ale activitatii constante. Cand adultii si copiii au fost trimisi in aer liber, fara dispozitivele lor, timp de patru zile, performanta lor pe o sarcina care masura atat creativitatea, cat si rezolvarea problemelor s-a imbunatatit cu 50%. Chiar si facand o singura plimbare, de preferinta afara, s-a dovedit ca sporeste semnificativ creativitatea.

O alta metoda extrem de eficienta de a repara daunele este meditatia: doar o saptamana de practica pentru subiectii care nu au meditat niciodata inainte sau o singura sesiune pentru practicienii cu experienta, pot imbunatati creativitatea, starea de spirit, memoria si concentrarea.

Orice alte sarcini care nu necesita concentrare de 100%, de asemenea, pot ajuta, cum ar fi tricotatul sau doodling-ul. Asa cum a scris Virginia Woolf intr-o camera proprie: „Desenarea imaginilor a fost un mod inactiv de a termina o munca neprofitabila de dimineata. Cu toate acestea, in trandavie, in vise, adevarul scufundat ajunge uneori la varf. ”

Pauza

Indiferent daca esti indepartat de biroul tau timp de 15 minute sau iesind din casuta de e-mail pentru noapte, o parte a luptei noastre este controlul – teama ca, daca relaxam o priza pentru un moment, totul se va prabusi.

Totul este gresit, spune poetul, antreprenorul si antrenorul de viata Janne Robinson. „Metafora pe care imi place sa o folosesc este a unui foc. Incepem o afacere, iar dupa un an, este ca atunci cand putem lua o saptamana libera sau sa angajam pe cineva sa intre? Majoritatea dintre noi nu avem incredere in cineva care sa vina pentru noi. Suntem ca: „Focul se va stinge”, spune ea.

„Si daca am avea incredere ca taciunii sunt atat de fierbinti, incat ne putem indeparta, cineva poate arunca o jurnal si va izbucni in flacari?”

Acest lucru nu este usor pentru cei dintre noi care simt ca trebuie sa „facem” in mod constant. Dar, pentru a face mai mult, se pare, va trebui sa ne simtim confortabili facand mai putin.