Bryn Mawr Classical Review: 2013.01.52

Gijs Willem Tol, o istorie fragmentata: o abordare metodologica si artefactuala a studiului asezarii antice in teritoriile Satricum si Antium. Studii arheologice din Groningen, 18. Eelde; Groningen: Barkhuis; Biblioteca Universitatii Groningen, 2012. Pp. xvi, 405. ISBN 9789491431036. 87,00 USD (pb).

Revizuit de Christopher Smith, Universitatea din St Andrews / British School at Rome ([email protected])

Versiune pe site-ul de acasa BMCR

Aceasta contributie cuprinzatoare si importanta la studiul sudului Latiului rezulta din activitatea de lunga durata a Institutului de Arheologie din Groningen din jurul Antiumului si Satricum (Borgo le Ferriere). Acesta abordeaza in mod explicit problemele arheologiei sondajului si, prin urmare, reflecta abordarea metodologica intensa care a caracterizat atat activitatea olandeza, cat si cea britanica in sondajul de teren in ultimii douazeci de ani.1.

Tol reconsidera sondajele Astura si Nettuno, ambele deja publicate, partial de Tol insusi, care este, prin urmare, extrem de bine plasat pentru a arunca o privire suplimentara asupra datelor.2 Lucrarea incepe cu o introducere metodologica care ia in considerare modul in care sondajul este efectuate si modul in care rezultatele sale sunt extrapolate pentru studiul factorilor socio-economici. Tol observa ca sondajul are probleme cu recuperarea site-ului, tipologia site-ului si cronologia site-ului, dificultati cunoscute pentru analiza cu granulatie mai fina pe care s-ar putea sa o efectueze. Aceasta se refera in special la problemele socio-economice.

Capitolul 1 ia in considerare dovezile istorice si arheologice deja disponibile. Antium si Satricum au fost analizate in detaliu; Satricum a facut obiectul a zeci de ani de cercetari olandeze excelente. Mijloacele republicane mijlocii pentru Antium sunt suficiente pentru a sustine ideea unei colonii romane pe site, dupa cum sustin sursele; vile au fost construite de-a lungul coastei in Republica de mai tarziu si a existat un boom de cladire in primele doua secole d.Hr., cu un puternic sprijin imperial. Satricum este mai cunoscut pentru faza sa arhaica, cu case, un templu si dovezi ale unei necropole; perioada republicana si cea imperiala sunt mai putin reprezentate. Atunci Tol ia in considerare atestarile pentru oppidum din Caenon si un emporionsi statia rutiera de la Astura, dovezile arheologice pentru vile de coasta si asezare rurala si mormantul cunoscut sub numele de Torre de Monumento. Drumurile trebuie sa fi existat, dar sunt subreprezentate in dovezile arheologice.

O anexa la acest capitol publica ceea ce supravietuieste unui depozit votiv din secolul al III-lea i.Hr. de la Anzio; ramasitele din antichariul de la Nettuno au constat doar din fragmente negre de obiecte de glazura. Materialul pare sa fi fost recuperat din pesterile de sub Vila Sarsina in secolul al XIX-lea.

Capitolul 2 revine la metodologie. Problemele inerente datarii prin ceramica in imprastieri de suprafata raman; intervalele de date sunt inegale, iar prezentarea in histograme da impresii false. Functia site-ului este adesea atribuita vag si pe baza unei interpretari libere a dovezilor literare; dezvoltarea site-ului este adesea intunecata atat de material, cat si de prezentarea sa. Pentru a contracara unele dintre aceste probleme, vizitele de intoarcere in zonele de sondaj au fost cuplate cu doua dispozitive cronologice: in primul rand, reconstructia cronologiei fiecarui sit folosind gama completa de date a oricarei descoperiri ceramice date; si in al doilea rand, impartirea perioadelor in blocuri egale de 150 de ani.

Revizuirea site-urilor a marit numarul de site-uri si a imbunatatit cantitatea de date, dar nu a modificat in mod substantial tendintele generale de decontare. Cronologiile au fost confirmate sau extinse de noul material.

Un al doilea studiu metodologic de caz a provenit din studierea materialului in mare parte nepublicat in depozitele anticariatului de la Nettuno, colectate in cea mai mare parte in anii ’70 -’80. Calitatea generala a descoperirilor a permis imbunatatirea dovezilor privind statutul si functia site-urilor si, de asemenea, informatii sporite pentru republican, in special pentru perioadele ulterioare. Nu este surprinzator faptul ca materialul a fost in general mai decorativ si interesant din punct de vedere estetic.

O a treia abordare a datelor a fost prin patru noi sondaje intense ale site-urilor din zona Nettuno identificate anterior in sondajul mai mare. Doi-trei pasageri au lucrat pe grile de patru pe patru metri, colectand tot materialul disponibil, care a fost apoi clasificat in camp si cantarit. S-a folosit si o anumita detectare de metale. Datele au fost apoi utilizate pentru a produce distributii dupa numarul si greutatea fragmentelor, precum si dupa data. Un site continua sa fie considerat probabil o ferma; un alt identificat initial ca o cladire poate fi un altar rutier, cu pereti pictati si marmura exotica in podea; o treime a devenit din studiu o vila rustica mai complexa decat se credea anterior. Modificari mai semnificative au aparut in ceea ce priveste cronologiile de utilizare prelungite.

In al patrulea rand, a fost sapata o zona de pe raul Astura. A fost predominant activ intre secolele al IV-lea si al VI-lea d.Hr., cu ceramica locala si importata, monede, lampi, sticla, oase, metal si animale, si exista unele dovezi pentru producerea ceramicii a unei ceramice pictate cu benzi rosii. Identificarea sa anterioara de catre Piccareta ca statie rutiera mentionata in Tabula Peutingeriana pare acum certa si confirma un model general de importanta scazuta a asezarii urbane in favoarea statiilor rutiere din Campania de nord spre Etruria in perioada imperiala tarzie.3 O renastere in Secolele XII si XIII sunt atestate.

Lucrarea se incheie cu o discutie diacronica care argumenteaza o perioada arhaica viguroasa, in special la Satricum; declin in secolul al V-lea (perioada incursiunilor Volsciene); infilarea rurala in Republica mijlocie continuand in Republica tarzie, cu dovezi crescande ale comertului international; o perioada infloritoare la Antium in imperiul timpuriu si mediu; declin in imperiul de mai tarziu, odata cu ascensiunea lui Astura vicus ; si cateva dovezi medievale timpurii. Lucrarile au dus la o varietate mai mare de site-uri, iar deciziile cronologice luate au intins datele unor site-uri, dar dezvoltarea site-urilor ramane evaziva.

In ceea ce priveste problemele socio-economice, pe baza noului material, Tol pune in discutie contributia produselor fabricate local la sistemele de schimb. Fluctuatiile consumului de ceramica ar putea fi vazute ca reprezentanti pentru schimbarile economice – iar consecinta datelor este de a aplana schimbarea brusca si de a reduce probele pentru declin. Tol este incurajator in legatura cu situatia in care datele sunt in ceea ce priveste numararea ridicata sau scazuta in ceea ce priveste demografia, dar datele indica faptul ca multe dintre site-urile care apar acum nu au fost folosite pentru locuire. Relatiile oras-tara sunt luate in considerare; unele materiale par a fi putin probabil sa fi fost schimbate prin pietele urbane, dar ceramica importata spune o alta poveste.

Concluzia lui Tol este ca intensitatea acestui studiu a dezvaluit rezultate valoroase si, prin urmare, este calea de urmat. El scrie, „Sunt convins ca esantionarea la scara larga, consistenta si intensiva ne ofera cea mai buna oportunitate de a studia si identifica asemanarile si diferentele in schimbul economic si consumul” (p. 386); si aceasta convingere a fost rasplatita cu o noua subventie majora pentru studierea „locurilor centrale minore”.

Aceasta este o lucrare excelenta; matura si asigurata, care se potriveste cu seria lunga de lucrari olandeze de exceptie, condusa de Peter Attema. Studentii de metodologie si cei interesati de Italia centrala vor beneficia de prezentarea atenta a rezultatelor (se caracterizeaza prin ilustratii substantiale ale coarseware-ului local) si a rezultatelor intrigante.4 Este instructiv sa o cititi alaturi de celelalte teze de doctorat produse la acelasi timp de proiect, de catre TCA de Haas, care se concentreaza pe colonizarea romana si foloseste datele sondajului in afara locului.5

Tol face un argument determinat pentru valoarea metodologica a abordarii sale de sondaj, iar acest lucru va avea nevoie de mai multe discutii. In acest moment, tendinta spre restudy este puternica. In parte, aceasta se datoreaza unei recunoasteri clare a limitelor sondajelor mai largi, iar aceste argumente sunt bine facute. Dar exista un sens in care restudiul si sondajul intens, pur si simplu, compun problemele? Problema de baza a fost intotdeauna ca olaritul este un proxy pentru activitatea umana. Ratele de recuperare sunt slabe, dar ratele de depunere sunt complet imprevizibile. Incertitudinea dintre faptul ca vedem o jumatate de duzina de ghivece aruncate peste cincizeci de ani sau prezenta continua a omului peste o suta cincizeci de ani pe un site mic poate fi depasita intr-o oarecare masura in cazuri individuale prin date contextuale si bun simt. Poate fi gestionat mai bine prin sondaj intensiv? metodologic, s-ar putea sustine ca Tol a inlocuit schimbarile puternice in mod artificial cu tranzitii netezite artificial. Ceea ce ne mai uitam este o inregistrare arheologica care se refera la comportamentul uman, dar nu oglindeste. In consecinta, in orice site individual, s-ar putea sa fi existat un numar de variatii de continuitate versus discontinuitate, dar arheologia nu este suficient de grabita pentru a spune.

T. insusi subliniaza ca dezvoltarea site-ului a fost rezistenta la metodele sale. Aceasta nu este nici o critica pentru munca sa; Dezvoltarea site-ului este dezvaluita chiar si in cele mai bine pastrate situri precum Ostia si Pompeii doar prin cele mai dureroase lucrari. Cu toate acestea, exista o intrebare deschisa despre cat de bine pastrata trebuie sa fie o cladire pentru a revedea. Trebuie sa fim foarte deschisi la posibilitatea unui peisaj al cladirilor destul de rahitice, care au fost vizitate ocazional in contextul unei lumi de treceri rapide regulate si tranzactii individuale, mai degraba decat a unei cladiri formale si a unui abandon complet.

Tol trebuie sa aiba dreptate ca miscarea si schimbul la cea mai mica scara trebuie sa fie atat receptive cat si productive ale activitatii economice la un nivel mai mare; trebuie sa fi existat o oarecare inmultire a actelor individuale catre tendinte mai largi. Lucrarile ulterioare ale echipelor olandeze vor fi foarte bine venite in incercarea de a trece de la site la trend. Cu toate acestea, scalarea este dificila din dovezi partiale. Exista un pericol inevitabil ca vom avea exact ceea ce am avut inainte; date incompatibile pentru fenomene extrem de localizate care ne spun despre variabilitatea vitala a lumii antice. Introducerea lucrurilor in containere cronologice de dimensiuni similare va ascunde in cel mai bun caz; nu va crea comparabilitate.6 In cazul in care Tol are un punct foarte important, este ca productia si schimbul de ceramica locale ar fi putut fi subliniate in bursa moderna.

Pe scurt, aceasta este o contributie valoroasa la dezbaterea privind sondajul si viitorul sau. S-ar putea sustine ca da prea multa incredere in capacitatea unor niveluri de detaliu in continua crestere pentru a dezvalui informatiile la un nivel adecvat de revenire la efort si exista, desigur, si alte metodologii care pot fi utilizate; geofizica, fotografia aeriana si LIDAR sunt doar cateva. Cu toate acestea, rezultatele acestei reinterpretari specifice a datelor din sudul Latiului continua sa se adauge la cunostintele noastre despre o zona fascinanta.

Note:

1. Pentru un volum recent de eseuri privind metodologiile de sondaj a se vedea F. Vermeulen, GJ. Burgers, S. Keay si C. Corsi (eds.) Urban Landscape Survey in Italy and the Mediterranean (Oxford, 2012).

2.

filme porno in public http://www.featurevision.org/__media__/js/netsoltrademark.php?d=filmeamatori.com/filme-porno/blonde
film porno cu lesbiene http://ewww.milfpornmpegs.com/cgi-bin/out.cgi?url=https://filmeamatori.com/bruneta-foarte-buna-de-pula-face-videochat
filme online gratis porno http://tricorfinance.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=filmeamatori.com/pitipoaca-blonda-se-filmeaza-cu-telefonul-cum-se-masturbeaza
filme porno cu femei batrane onlain http://1netmain.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=filmeamatori.com/blonda-sare-in-pula-unui-barbat-intr-o-camera-de-hotel
filme porno in direct http://pathport.com/__media__/js/netsoltrademark.php?d=filmeamatori.com/amatoare-cum-tate-mici-se-masturbeaza-cu-un-vibrator
filme porno de epoca http://www.smart-forum.it/cgi-bin/banner/awpclick.cgi?id=8&zid=1&target=https://filmeamatori.com/blonda-sexy-e-fututa-bestial-in-pat-de-prieten
filme porno cu desene animate http://citygovernmentjobs.net/__media__/js/netsoltrademark.php?d=filmeamatori.com/amatoare-cu-tate-foarte-mari-fututa-anal-in-pozita-doggystyle

PAJ Attema, H. Feiken, TCA de Haas, GW Tol, „Sondajele Astura si Nettuno ale proiectului Regiunii Pontine (2003-2005). Primul raport, „ Palaeohistoria 49/50, 415-516, si PAJ Attema, TCA de Haas, GW Tol,„ Studiile Astura si Nettuno ale proiectului Regiunii Pontine (2003-2005). Al doilea raport, „ Palaeohistoria 51/52, 169-327.

3. F. Piccarretta, Astura (Florenta, 1977), in seria Forma Italiae.

4. Pentru un rezumat al lucrarilor generale ale proiectului in regiunea Pontinei, a se vedea P. Attema, T. de Haas, G. Tol, Intre Satrium si Antium: Dinamica asezarii intr-un peisaj litoral in Vatiul Latium (Supliment 18 BABESCH) (Leuven , 2011).

5. TCA de Haas, Campuri, Ferme si Colonisti: Sondaj intensiv pe teren si colonizare romana timpurie in regiunea Pontinei, Italia Centrala (Groningen, 2011).

6. Pentru o incercare extrem de pertinenta de a extinde datele sondajului pentru a produce o analiza la nivel superior, a se vedea A. Launaro, Taranii si sclavi: Populatia rurala a Italiei Romane (200 i.Hr. pana la 100 d.Hr.) (Cambridge, 2011), care compara douazeci si sapte de sondaje arheologice – dar nu si proiectul regional Pontine, care acum pare sa coopereze cu celelalte date ale sale.