Categorii
Seo

Adevarul despre grasimile saturate

Adevarul despre grasimile saturate

(Credit de imagine:

Getty Images

)

Stiinta generala spune ca consumul de grasimi saturate ridica colesterolul si riscul bolilor de inima, asa ca de ce unele tendinte ale dietei incurajeaza oamenii sa manance mai mult din el?

A

Sfaturi pentru limitarea consumului de grasimi saturate au fost politica oficiala a guvernului in multe tari, inclusiv in Marea Britanie, de zeci de ani.

Dar multi oameni ignora acest sfat, preferand sa creada ca grasimile saturate – care sunt in cantitati mari in alimente precum produse din carne, lactate cu continut ridicat de grasimi, unt, ghee, prajituri si biscuiti, precum si uleiuri de nuca de cocos si palmier – nu sunt rau pentru noi, chiar si la consumuri mari.

Uleiul de cocos are mai multe grasimi saturate decat untul – si o singura lingura are mai mult de jumatate din limita zilnica recomandata pentru femei (Credit: Getty Images)

Cu siguranta, veti avea mai multe grasimi saturate decat cantitatea recomandata oficial daca faceti unul dintre regimurile populare cu continut scazut de carbohidrati, cum ar fi dieta keto sau paleo, sau daca urmati tendinta de a pune un unt sau o grasime in cafeaua ta in fiecare dimineata. Mananca mult mai mult de 100g de carne grasa, produse de patiserie sau branza in fiecare zi si, de asemenea, vei trece cu usurinta dincolo de limita, data de liniile directoare dietetice din Marea Britanie ca 20g pentru femei sau 30g pentru barbati.

Stiinta nutritionala obisnuita spune ca prea multe grasimi saturate maresc nivelul colesterolului din sange, ceea ce poate duce la arderea arterelor si la o sansa crescuta de a avea un infarct sau un accident vascular cerebral. Dar cativa oameni de stiinta sustin ca grasimile saturate nu reprezinta problema bolilor de inima, indicand in schimb inflamatia cronica.

S-ar putea sa va placa si:

• Este zaharul cu adevarat rau pentru dvs.?

• Mitul poftei de mancare

• Cata apa ar trebui sa bei pe zi?

Sustinatorii cu continut scazut de carbohidrati, cu continut ridicat de grasimi (LCHF) sugereaza, de asemenea, in mod controversat ca actualele linii directoare dietetice „cu continut scazut de grasimi, cu continut ridicat de carbohidrati” sunt gresite si ca obezitatea si diabetul ar fi abordate mai bine prin consumul de grasimi, inclusiv grasimi saturate, alaturi de reducerea carbohidratilor si evitarea gustari – o pozitie care a fost contestata de expertii de la Asociatia Dietetica Britanica si de altii, care considera ca este mai putin ca orientarile sa fie gresite si mai mult ca nu le respectam.

Array

Pentru populatia generala, organizatiile din domeniul sanatatii majoritatii tarilor recomanda limitarea grasimilor, in special a grasimilor saturate. Ghidurile dietetice din Marea Britanie, de exemplu, sustin pana la 35% din energia noastra dietetica (calorii) ar trebui sa provina din grasimi si aproximativ 50% din carbohidrati. (Este demn de remarcat faptul ca aceasta ar putea fi considerata, de fapt, o dieta moderata cu grasimi, carbohidrati moderat, nu una slaba, cu continut ridicat de carbohidrati).

Pentru grasimile saturate in mod specific, cifrele sunt chiar mai mici. Marea Britanie recomanda sa nu cuprinda mai mult de 11% din caloriile noastre alimentare si bauturi, in timp ce SUA si Organizatia Mondiala a Sanatatii recomanda mai putin de 10%. Aceasta ar fi aproximativ 20g pe zi la femei (echivalentul a 2,5 linguri de unt sau patru carnati de supermarket) si 30g pe zi la barbati (un hamburger de un sfert de lire sterline cu branza, plus patru linguri de smantana dubla).  

Doua felii de pizza au aproximativ 10 g de grasimi saturate, jumatate din limita zilnica sugerata pentru femei si o treime din cantitatea zilnica pentru barbati (Credit: Getty Images)

American Heart Association merge mai departe, sugerand o cifra de 5-6%.

Deoarece titlurile sunt adesea contradictorii si expertii par sa nu fie de acord, nu este de mirare ca oamenii nu stiu ce sa creada despre grasimile saturate.

Care este realitatea?

Lynne Garton, dietetician inregistrat si consilier dietetic al organizatiei caritabile pentru colesterol Heart UK, spune ca cea mai recenta tendinta de a imbratisa grasimile saturate fata de alte tipuri este foarte ingrijoratoare: deja mancam prea mult. Adultii din Marea Britanie depasesc recomandarile consumand 12,5% din calorii din grasimi saturate, chiar daca aportul total de grasimi este aproximativ la tinta. Americanii in medie 11% din caloriile lor din grasimi saturate si australienii 12%.  

Trei uncii sau 85g de grasime de slanina au aproximativ 30g de grasimi saturate, limita zilnica recomandata pentru barbati (Credit: Getty Images)

„Mai multi factori contribuie la cresterea nivelului de colesterol din sange, dar o dieta bogata in grasimi saturate este cu siguranta unul dintre acestia si acest lucru a fost confirmat in studiile care au inceput inca din anii 1950”, spune Garton.

Mai mult, in ciuda unor afirmatii contrare, bogatia dovezilor stiintifice indica colesterolul total si LDL (lipoproteine ​​cu densitate mica) – adesea denumit colesterolul „rau” – sunt doveditori care contribuie la bolile de inima.

Garton adauga ca unii oameni ar putea beneficia de consumul chiar mai putin de grasimi saturate decat recomandarea standard – in special cei care au alti factori de risc pentru bolile de inima.

Inlocuirea grasimilor

Acestea fiind spuse, grasimile saturate nu sunt la fel de simple ticaloase pe cat se credea candva. Acest lucru se datoreaza faptului ca este doar unul dintre mai multi factori dietetici care afecteaza riscul bolilor de inima, toti fiind corelati.

Ca sa nu mai vorbim ca, daca scoti din dieta niste grasimi saturate, probabil inlocuiesti acele calorii cu altceva.

O singura lingura de unt contine 7g de grasimi saturate – dar daca este inlocuit cu zahar sau faina, efectul asupra sanatatii poate fi si mai grav (Credit: Getty Images)

Inlocuirea grasimilor saturate cu o grasime mononesaturata, cum ar fi uleiul de masline, a redus decesele cu 11% intr-un studiu (credit: Getty Images)

Cu toate acestea, atunci cand zaharul si amidonul rafinat (cum ar fi faina alba) au inlocuit grasimile saturate, riscul de a avea un atac de cord a crescut.

„Majoritatea ghidurilor nationale de nutritie, inclusiv in Marea Britanie, Australia si SUA, recunosc deja ca schimbul de grasimi saturate din dieta noastra pentru grasimi nesaturate este sanatos pentru inima”, spune co-autorul studiului Peter Clifton, profesor adjunct de nutritie la Universitate din Australia de Sud.

„Dar la acest lucru puteti adauga ca este, de asemenea, probabil OK sa inlocuiti unele alimente bogate in grasimi saturate cu cereale integrale, dar cu siguranta nu este bine sa le schimbati cu zahar sau carbohidrati rafinati. Acest lucru ar putea fi de fapt mai rau decat sa nu faceti deloc reducere la grasimile saturate.

„Din pacate, cand industria alimentara a inceput sa creeze versiuni cu continut scazut de grasimi ale alimentelor, cum ar fi mesele gata, budincile si iaurturile, procentul de zahar a crescut adesea ca urmare, ceea ce probabil nu ar fi redus deloc riscul bolilor de inima.”

Este, de asemenea, cazul in care unele tipuri de acizi grasi saturati care alcatuiesc grasimi saturate sunt mai putin daunatoare decat altele. De exemplu, acidul stearic, care reprezinta aproximativ jumatate din grasimile saturate din ciocolata neagra, nu creste colesterolul din sange. (Celalalt acid gras saturat – acidul palmitic – este, totusi, cel mai bine sa nu mananci intreaga bara). 

Alte cercetari indica faptul ca „matricea alimentara” este importanta. In branza si iaurt, de exemplu, calciul (un mineral care poate mentine tensiunea arteriala normala) ar putea fi motivul pentru care aceste alimente au un impact mai mic asupra cresterii colesterolului LDL decat, sa zicem, slanina. De asemenea, ar putea ajuta la explicarea observatiei ca consumul de lactate (inclusiv lactate cu continut complet de grasime) nu pare sa fie asociat cu boli coronariene. (Este important sa luati studii ca acestea in mod sceptic, totusi, deoarece, la fel ca multe studii nutritionale, acestea prezinta corelatie, nu cauzalitate – cu alte cuvinte, persoanele care consuma mai multe produse lactate ar putea pur si simplu sa aiba stiluri de viata mai sanatoase in general. Este de asemenea important sa retineti ca studiile s-au concentrat pe lactatele au avut tendinta sa se uite la lapte si iaurt, dar mult mai putin la unt sau smantana).

Majoritatea grasimilor din iaurt sunt grasimi saturate, dar produsele lactate par sa aiba un impact mai mic asupra sanatatii decat, sa zicem, grasimile animale (Credit: Getty Images)

Desigur, norocul si genele bune pot parcurge si ele un drum lung. „Stim cu totii pe cineva a carui bunica a trait pana la 103 ani mancand mult unt, smantana si picaturi”, spune Garton. „Dar la nivel de populatie, toate dovezile sugereaza ca dieta cea mai sanatoasa este una cu o multime de fructe, legume, cereale integrale si surse bogate in grasimi nesaturate, cum ar fi nucile si pestele gras.

„In loc sa ne concentram asupra nutrientilor individuali, ar trebui sa ne uitam la dieta generala si sa includem o multime de alimente sanatoase pentru inima”, adauga ea.

Pe scurt, acesta este mai mult sfat pentru a manca o dieta sanatoasa in stil mediteranean – si pentru a va indeparta de cafele cu unt, burgeri si slanina.

Declinare de responsabilitate

Intregul continut din aceasta coloana este furnizat doar cu titlu de informatii generale si nu ar trebui tratat ca inlocuitor al sfaturilor medicului propriului medic sau al oricarui alt profesionist din domeniul sanatatii. BBC nu este responsabil sau raspunzator pentru orice diagnostic pus de un utilizator pe baza continutului acestui site. BBC nu este responsabil pentru continutul site-urilor de internet externe enumerate si nici nu sustine niciun produs sau serviciu comercial mentionat sau recomandat pe niciunul dintre site-uri. Consultati-va intotdeauna propriul medic de familie daca sunteti preocupat in vreun fel de sanatatea dumneavoastra.

Alaturati-va mai mult de un milion de fani ai viitorului apreciindu-ne pe  Facebook sau urmariti-ne pe  Twitter  sau  Instagram .

Daca ti-a placut aceasta poveste,  inscrie-te la buletinul informativ saptamanal bbc.com , numit „Lista esentiala”. O selectie selectata de povesti de la BBC Future, Culture, Capital si Travel, livrate in casuta de e-mail in fiecare vineri.