Categorii
Seo

Acesta este motivul pentru care nu va puteti opri in weekend

Acesta este motivul pentru care nu va puteti opri in weekend

Nu va puteti abtine sa verificati e-mailurile tarziu intr-o sambata seara? Aceasta ar putea fi o problema de personalitate – dar exista modalitati de a tine sub control aceste obiceiuri.

T

Vineri vin la ora 21:00, dar ultimul lor e-mail este inregistrat la ora 03:00. Accepta apeluri de conferinta in vacanta, se trezesc in transpiratii reci in termenele limita – chiar si discutiile lor de somn sunt pline de jargon de afaceri. Pana luni dimineata, parca si-au petrecut tot weekendul cocosat peste laptop, conectat la cafea. Este greu de crezut ca au parasit vreodata biroul.

De ce unii oameni nu se pot relaxa in weekend?

Pe tot globul, un amestec puternic de ambitii individuale, culturi organizationale brutale si tehnologia de a face munca accesibila 24 de ore pe zi contribuie la o criza spiralata de stres. Institutul American de Stres estimeaza ca stresul la locul de munca costa economia SUA aproximativ 300 de miliarde de dolari in productivitate pierduta in fiecare an.

Array

Potrivit cercetarilor efectuate de compania de turism online Expedia, doar 53% dintre lucratori se intorc simtiti odihniti dupa ce au fost in vacanta.

Nu va puteti abtine sa va petreceti weekendul ghemuit peste laptop? Poate ca aveti nevoie de o schimbare de mentalitate (Credit: iStock)

In Marea Britanie exista sindromul de sambata, tendinta misterioasa a lucratorilor de a se imbolnavi in timpul liber – considerat a fi rezultatul retragerii stresului. In SUA exista saptamana de lucru de 60 de ore – un obicei cunoscut pentru a dubla riscul unui atac de cord. In Japonia au inventat chiar si un cuvant pentru problema; karoshi sau moartea prin burnout.

Pentru lucratorii obisnuiti de birou, cum ar fi Samantha King, manager de proiect in industria serviciilor financiare din Londra, chiar si actul de a da inapoi a devenit stresant. „Daca nu aveti un statut Facebook sau o postare pe Instagram – hashtag face asta, hashtag face asta – daca stati departe de retelele sociale o jumatate de zi, oamenii sunt ca„ sunteti bine? ””

Un studiu a constatat ca putin peste jumatate dintre lucratori se intorc din vacanta simtindu-se odihniti (Credit: iStock)

Dar pentru fiecare coleg care se plange, care se lupta pana luni, exista hotshot-ul de mare putere care arunca aerul in mod nerezonabil de proaspat – chiar si cu o sarcina de munca mult mai mare.

De ce, in timp ce unii oameni avanseaza, altii se imbolnavesc?

„Cand aduceti acasa stresul legat de munca, pastrati raspunsul fiziologic activ. Daca asta continua – ei bine, nu va fi bine pentru tine ”, spune Jennifer Ragsdale, psiholog la Universitatea din Tulsa, Oklahoma.

De ani de zile, cercetarile au comparat virtutile relative ale week-end-urilor petrecute prin recuperarea muncii cu cele petrecute intinzandu-se intr-o camera intunecata sau plecand cu barca. Dar s-ar putea sa lipseasca acest punct, spune Ragsdale. „Doi oameni care experimenteaza acelasi lucru, vor reactiona la el in moduri diferite.”

Sare inapoi

Subiectul revenirii la stres a starnit pentru prima data interesul lui Ragsdale in 2011, cand a observat decalajul de recuperare dintre prietenii ei – si de atunci se straduieste sa ajunga la fund.

Pentru studiul ei, 183 de muncitori din diferite industrii au raspuns la sondaje online intr-o duminica seara, detaliind modul in care isi petreceau weekendurile – si cum se simteau ca urmare. Activitatile au fost clasificate fie in eforturi reduse (dus), fie legate de munca (acte personale, raspuns la e-mailuri).

Apoi, aceiasi lucratori au fost testati pentru a-si determina dispozitia emotionala. Li s-a dat o lista de sentimente pozitive (entuziaste, interesate) si negative (tulburate, suparate) si li s-a cerut sa raporteze cum se vor simti de obicei.

Asa cum v-ati astepta, grupul cu o perspectiva pozitiva a considerat ca este mai usor sa se detaseze de stresurile de la locul de munca. Cei cu niveluri ridicate de „efect negativ” – adica persoanele cu tendinta de a se simti furios si frustrat si de a vedea cel mai rau intr-o situatie – au avut tendinta sa se relaxeze, indiferent de ceea ce au facut; chiar si activitatile fara minte, cum ar fi vizionarea la televizor, nu le-au luat mintea de la munca, in timp ce pregatirea pentru weekendul care le-a facut inainte doar le-a facut sa se simta mai resentiosi.

Daca aveti tendinta sa va simtiti furiosi sau frustrati, chiar si activitatile fara minte din weekend, cum ar fi vizionarea la televizor, nu va pot lua mintea de la munca (Credit: iStock)

Dar este ceva mai complicat de atat, pentru ca nu toata lumea sta perfect intr-o categorie sau alta. Cei care au obtinut cele mai mari calitati in ceea ce priveste trasaturile pozitive s-au luptat cel mai mult cu „stapanirea” – abilitatea de a privi sarcinile dificile mai degraba ca ceva ce trebuie stapanit, mai degraba decat ceva de evitat – daca ar fi, de asemenea, predispusi la rasturnare. Ragsdale pune acest lucru la baza prejudecatii noastre negative de negativitate: toate lucrurile fiind egale, oamenii nu pot sa nu acorde mai multa atentie experientelor care sunt sumbre si neplacute.

„Toti evaluam situatiile pe care le intalnim foarte diferit. Nu exista o cale „potrivita tuturor” pentru a face fata stresului ”, spune Ragsdale.

Potrivit psihologului de afaceri Jane Clarke, pentru unii oameni, chiar si incercarea de relaxare poate fi contraproductiva. „Stiind ca nu au deschis postul de doua saptamani si au mult de lucru, ar fi mai stresant sa se relaxeze”.

Unii oameni trebuie sa iasa si sa se relaxeze (Credit: Alamy)

La acest lucru se poate referi si Corrine Mills, un antrenor de cariera cu sediul la Londra. „Unii oameni nu sunt prea priceputi sa se aseze intr-o camera intunecata – trebuie sa faca ceva activ.” Mills recomanda sa va asumati un hobby, cum ar fi yoga, sa mergeti la fuga sau pur si simplu sa va faceti timp pentru a vizita parcul – orice va va scoate mintea de la munca cateva minute.

Daca sunteti unul dintre acesti oameni cu tendinte ridicate de „efect negativ” care nu se pot relaxa in weekend, exista modalitati de a va schimba mentalitatea. Intrucat experientele noastre cu recuperarea se reduc la atitudine, nu doar la activitate, exista modalitati de a schimba pur si simplu modul in care gandesti.

Ragsdale sugereaza sa invatati cum sa va reincadrati pozitiv gandurile – incercand in mod activ sa vedeti pozitivul in slujbele lor, mai degraba decat sa rumegati pe rau. Mai multe studii au descoperit ca adoptarea acestei atitudini poate reduce riscul de epuizare si poate stimula o initiativa, o creativitate si o cooperare mai mari dupa o perioada de sase luni.

Deci, daca reusiti sa va schimbati mentalitatea si sa limitati stresul weekendului la cartile de istorie, in curand cea mai mare preocupare ar putea fi ce sa faceti cu tot timpul liber. Nu uitati sa veniti la munca luni.

Pentru a comenta aceasta poveste sau orice altceva ati vazut pe BBC Capital,  accesati pagina noastra de Facebook sau trimiteti-ne un mesaj pe Twitter .